Hlavní obsah

Šípková Růženka zaujme malé i velké diváky

Právo, Marcela Benoniová

Šípková Růženka, kterou nově uvedl Balet pražského Národního divadla (ND), patří do nerozlučné trojice Čajkovského děl, jež se pravidelně vrací do repertoáru velkých baletních souborů.

Foto: Pavel Hejný

Tanečníci Edita Raušerová a Adam Zvonař

Článek

Nad původním ruským názvem Spící krasavice tentokrát zvítězil český pohádkový titul. Jinak se ovšem nastudování ujal hostující tým finských umělců v čele s choreografem Javierem Torresem.

Tento nevšední umělec je původem z Mexika, ale pro Finský národní balet vytvořil mnoho choreografií. Inscenace ND je v jeho autorské choreografii kromě slavných sólových výstupů v originální verzi choreografa Maria Petipy.

S velkou nadsázkou, lehkou ironií i přemrštěnými komickými výstupy zpracoval Torres libreto, seškrtal i jinak uspořádal hudební čísla, některé postavy přidal, jiné vyměnil.

Například při narození Růženky na královském dvoře chyběla jedna sudička, zlá víla „strachu“, kterou zapomněli pozvat. V Torresově koncepci přináší pohádka poselství o naději a lásce a o souboji lásky a strachu.

Představení srší energií

Při osmnáctých narozeninách se Růženka píchne o růži, kterou jí darovala tajemná osoba, převlečená zlá víla Carabosse, interpretována zde ženou i mužem. Růženka, jak víme, i s celým královstvím usne na sto let. Víla lásky a dobra ukáže princi Desiré v jakémsi snu začarovanou princeznu. Láska nakonec zvítězí a princ Růženku zachrání.

Inscenace bude ideální pro dětské diváky i pro milovníky skvělého tanečního mistrovství. Sólisté v obou obsazeních jsou na perfektní úrovni. Edita Raušerová s Adamem Zvonařem vévodí první premiéře v hlavních rolích. Vynikající a dynamičtí jsou Alexandre Katsapov a Nikola Márová, dělící se o roli Carabosse, a půvabná i přesná Jade Claytonová jako Syrene, víla lásky.

Představení srší energií. Sborové scény a párové tance se rychle střídají s nepřeberným množstvím variací, ale i komickými baletními pantomimami. Vše je podtrženo barevnými grandiózními kostýmy, které připomínají holiday on ice nebo bláznivý americký vaudeville. Senzacechtivost v tomto případě však leckdy ruší čisté taneční výkony.

Celkové hodnocení: 80 %

P. I. Čajkovskij: Šípková Růženka

Dirigent David Švec,

režie a choreografie Javier Torres.

Premiéra 29. a 30. 3. 2012 v pražském Národním divadle.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám