"Částka se může v meziresortním připomínkovém řízení změnit," dodala mluvčí. Program podpory filmového průmyslu v Česku funguje od roku 2010. Daná suma je součástí rozpočtu ministerstva kultury a filmové štáby z ní mohou žádat proplacení až 20 procent z peněz již utracených za natáčení v České republice v daném roce.

Obdobné pobídky jako Česko mají Irsko, Británie, Německo, Francie, Maďarsko a dalších šest evropských zemí. Pohybují se mezi 15 až 28 procenty z celkového rozpočtu filmu. Filmová natáčení jako zdroj pracovních příležitostí i propagace podporují i další země.

Willis se přesunul do Maďarska

Pro letošní rok určených 300 miliónů korun podle odborníků stačí sotva pro dva větší filmové projekty a zájem mají i menší evropské produkce. Celoroční částka se tak vyčerpá za dva měsíce. Loni proto Česká republika přišla podle České filmové komise o miliardu korun, kterou tu mohli utratit američtí filmaři při natáčení Smrtonosné pasti 5 s Brucem Willisem. Štáb se raději přesunul do Maďarska.

Letos zase může Česko přijít o další stovky miliónů, které by přineslo natáčení hollywoodského filmu Grey Man s Bradem Pittem. Štáb se rozhoduje mezi několika zeměmi a situace s pobídkami v Česku je nejistá. Podle studie zadané ministerstvem kultury si přitom pobídky i za krátkou dobu svého fungování na sebe víc než vydělaly.

Jenom producenti Mission Impossible 4, studio Paramount Pictures, v Česku utratili za výrobky a služby přes 450 miliónů korun. Z programu tak vedle domácích filmařů profitují i hotely, dopravní společnosti nebo firmy nabízející catering.

Lidé z oboru mluví jako o potřebné částce na pobídky o sumě blížící se ročně miliardě korun. Kritizují zatím vládnoucí nesystematičnost pobídek, v prvním roce do nich šlo 250 miliónů korun, loni a letos zatím shodně 300 miliónů, avšak o sumě na každý rok se rozhoduje vždy až se státním rozpočtem. Situace prý rozhodování zahraničním štábům komplikuje, protože v jiných zemích vědí dopředu, o jak velké vratky půjde.