"Čísla z tržeb kin ale představují jen jeden ukazatel v extrémně složitém a vyvíjejícím se filmovém odvětví," poznamenal ředitel Americké filmové asociace (MPAA) Chris Dodd. "Pracujeme více a chytřeji na tom, aby si diváci přišli pro víc, ať už do kin, nebo doma."

Podle Johna Fithiana z asociace kinařů se na zralých trzích, jako je ten americký, více projevují krátkodobé cyklické výkyvy, ale dlouhodobě tržby spíše rostou. V roce 2011 sice návštěvnost mírně poklesla, rok 2012 podle něj ovšem vypadá slibně.

Pokles kvůli internetu? To těžko

Ve světě prý tržby rostou skoro všude. To neodpovídá teorii, kterou razí někteří filmaři, totiž že rozvoj rychlého internetu a stahování zabíjí kina.

Největší balík peněz přineslo Hollywoodu překvapivě Japonsko, a to přesto, že se potýkalo s Fukušimou, nejstrašnější katastrofou od druhé světové války. Za lístky tam lidé utratili asi 2,3 miliardy. Čína zaznamenala také enormní nárůst, ale Japonsko s asi 2 miliardami nepředehnala. Velká Británie sečetla tržby také na cca 2 miliardy, Indie asi na 1,4 miliardy dolarů.

Průměrná cena lístku v severní Americe se zvýšila o čtyři centy, relativní cena se tak v podstatě nemění, vezmeme-li do úvahy tříprocentní inflaci. Dvě třetiny populace v USA a Kanadě zajdou do kina alespoň jednou za rok, polovinu lístků ale kupují pravidelní návštěvníci kin. To jsou většinou diváci ve středním věku (25-39 let). Ve skupině mladých (18-24 let) počet pravidelných návštěvníků kina klesá.

3D se přejedlo

Jedním z důvodů, proč v Americe poklesl zájem o filmy, je to, že studia nainvestovala hodně do velkých komerčních 3D filmů, ale lidi už to moc nezajímá, navíc jsou lístky na 3D filmy znatelně dražší.

Nejvíc nových kin loni otevřeli v Rusku a Číně, latinská Amerika staví hlavně nové 3D sály.

Česko i přes výkyv neklesá 

Do českých kin loni zavítalo 10,789 miliónu diváků a čistá tržba byla 1,209 miliardy korun. Průměrná cena lístku byla 112,13 korun. To představuje pokles proti předloňsku, kdy přišlo asi 13,54 miliónu lidí, a tržby dosáhly 1,497 miliardy korun.

Jednalo se ale spíše o výkyv, dlouhodobě česká kina neklesají. Loni jen nepromítala tolik filmových trháků. Divácky nejúspěšnějším filmem roku 2011 byli Muži v naději (852 199 lidí a tržby 94,3 miliónu korun). Předloni zvítězily Ženy v pokušení (1,232 miliónu diváků a tržby 124 miliónů korun). Téměř milión lidí přišlo také na Avatara.