Organizační opatření šéfa ČT Petra Dvořáka, která začala platit od letošního ledna, podle Svobody zavedla tuhý centralismus v řízení. Rozhodování o tvorbě a osobní odpovědnost byla znovu nahrazena neprůhledným systémem hodnotitelů, uvedl Svoboda.

"Zdůrazňuji, že se vyjadřuji výhradně k oblasti hrané tvorby, procesu její iniciace a řízení, kde se cítím být kompetentní," sdělil. Návrat k systému tvůrčích skupin, jak působily za bývalého ředitele ČT Iva Mathé, se podle něj stal jen fikcí.

Zároveň upozornil, že personální obsazení funkcí takzvaných kreativních producentů nenaplnilo očekávání, že se bude jednat o nesporné umělecko-kritické autority. "Zejména pak v případech, kdy jde o lidi, dlouhá léta pracující v komerční televizi na pořadech intelektuálně i esteticky pokleslých, se nabízí předpoklad, že ČT bude uvažovat o natáčení sitcomů, soap (mýdlových) oper a nekonečných seriálů, které jsou doménou komerčních televizí," upozornil Svoboda.

Jako scénárista a režisér je Svoboda podepsán například pod filmy jako Sametoví vrazi, Zánik samoty Berhof nebo komedie Skalpel, prosím!. Je bývalý poslanec Federálního shromáždění a bývalý předseda KSČM.

Dvořák sestavil kolegium, se kterým diskutuje o strategii rozvoje ČT, letos v lednu. Jeho členy jsou Mathé, někdejší programový ředitel ČT Jiří Pittermann, politický komentátor Jefim Fištejn a mediální analytik Milan Šmíd.