Hlavní obsah

V románu Dona DeLillo odlidštěný svět končí jen smrtí

Právo, František Cinger

Don DeLillo (1936), patřící k hvězdné sestavě současné americké prózy, píše hned v úvodu svého nevelkého románu Cosmopolis, že jde o příběh z jednoho dubnového dne roku 2000. Vyhnul se tak bezprostřední reakci na zřícení dvojčat Světového obchodního centra. Román vydal „až“ v roce 2003, přesto životem svého hlavního hrdiny vypovídá o apokalypse světa.

Foto: Archiv nakladatelství

Don DeLillo: Cosmopolis

Článek

Mladý multimiliardář Eric Packer se rozhodne přejet z luxusního východu New Yorku na „chudý“ západ přeplněnými silnicemi, protože se chce ostříhat u holiče, kam chodíval jako kluk. Obrovský majetek, který mu umožňuje ovládat řadu spolupracovníků, získal burzovními spekulacemi. Snad proto cítí, že o něj může přijít stejně, jako ho získal.

Nejde ale jen o majetek. Jeho neuróza ho nutí třeba k tomu, aby se nechával každý den lékařsky vyšetřit.

Eric se pohybuje mimo reálný život

Není náhodou, že zprávu o asymetrickém zvětšení prostaty dostane v okamžiku, když provádí riskantní operaci sázející na klesající hodnotu japonského jenu. Je symbolické, že se tak stane v okamžiku, kdy v luxusní limuzíně dospěje bez tělesného kontaktu k vyvrcholení se svou finanční ředitelkou Jane Melmanovou, svobodnou matkou, která si zašla ve volnu zaběhat.

Eric se pohybuje mimo reálný život, který však považuje za ten nejlepší „byznys“. Balíky peněz mu poskytují sebevědomí i možnost mít každou ženu, na kterou pomyslí. Jenže ony mají svůj svět, který se nakonec s tím jeho míjí. Odlidštěné zákony trhu, jenž formuje každého ke své podobě, nejsou prostředím, kde se dá svobodně a bezpečně žít.

Jako by chtěl autor říci, že vlastní potěšení finanční i sexuální není trvalým zdrojem radosti. Je to román k přemýšlení.

Celkové hodnocení 85 %

Reklama

Výběr článků

Načítám