Tipy Zdeňka Preclíka

Čtu: Béowulfa, slavný středověký epos, poprvé vydaný česky. Nádherně vypravená publikace a text skvěle přeložený a komentovaný Janem Čermákem. Lze jen gratulovat nakladatelství Torst k záslužnému počinu.

Viděl jsem: Poslední díl Pána prstenů. Z osudového příběhu je trochu akční drama a dokonale efekty až ubírají člověku vlastní fantazii, ale jinak skvělá podívaná.

Poslouchám: Barokní skladby gambisty Marina Maraise. Tohoto úžasného tvůrce pro mě objevil francouzský film Všechna jitra světa.

Internet: Nepoužívám.

Blindman: Elecric

S přednatočenými pásky a samply se představí v neděli v pražském divadle Archa saxofonový kvartet Blindman, který uvede díla Steve Reicha, Heinera Goeblesse a zakladatele skupiny Erica Sleichima. Soubor, který vznikl v roce 1988, nese jméno časopisu dadaisty Marcela Duchampa, který rozvíjel nápad, že slepý muž komentuje pro návštěvníky vystavená díla.

Snahou čtveřice je hledat neotřelé přístupy k hudbě, nazírat témata z nového úhlu, využívat k tomu i nehudebních zvuků či zvuk nástroje deformovat. Blindman Quartet spolupracoval nejen s freejazzovým saxofonistou Stevem Lacym, skladatelem Heinerem Goebbelsem , ale i s taneční skupinou Rosas nebo umělcem Janem Fabrem. Natočil i bachovské album.  

Divadlo Archa, Praha, 22.2.

Doug Naylor: Červený trpaslík: Poslední člověk

Pod třetím knižním pokračováním původně televizního sci-fi seriálu Červený trpaslík je už podepsána je polovina z původní autorské dvojice Grant - Naylor. Na výsledku to však není znát, i Poslední člověk si zachovává typický styl, nechybí mu nadhled a ironie je natolik sžíravá až přechází v satiru na realitu byrokratické postindustriální společnosti, pro kterou jednotlivec nic neznamená.

Tato broučkiáda současnosti, která si tentokrát pohrává s paralelními světy, však neopakuje jen úspěšné schéma. Postavy se vyvíjejí, Lister se setkává se svým nebezpečným alter egem a Rimmer všechny překvapí hrdinskými činy.

Argo, 210 stran