Rusalka byla v Británii poprvé nastudována před necelými 30 lety v londýnské Anglické národní opeře. V prestižní opeře v Covent Garden měla být uvedena poprvé a její premiéra byla očekávána s velkým napětím. Opera si vybrala netradiční inscenaci Rusalky režisérů Sergia Morabita a Jossiho Wielera, která byla poprvé uvedena v roce 2008 na festivalu v Salcburku.

Podle londýnských listů někteří diváci odešli o přestávce, další reagovali po skončení premiéry nesouhlasným bučením na adresu produkčního týmu. Deník The Independent píše o hlasitém bučení, které ale prý nebylo žádným překvapením.

Hudba i zpěv v pořádku, ale zbytek je demolice

"Takové bučení v dnešní době jen tak nezažijete," poznamenal kritik listu London Evening Standard. Cituje také ředitele opery Kaspera Holtena, který připustil, že "někteří lidé bučeli, ale další zase volali bravo".

Kritik listu The Daily Telegraph stejně jako ostatní recenzenti ocenil hudbu, zpěváky i orchestr, ale napsal, že režiséři a scénografové Dvořákovu operu "zdemolovali". Režiséři Jossi Wieler a Sergio Morabito "jednoduše využili operu jako záminku proměnit Rusalku ve štětku z maloměstského bordelu, která touží po předměstské úctyhodnosti".

"Doufám jen, že rozlícené bučení, které uvítalo závěrečnou oponu, se tvůrcům co nejdříve vrátí," napsal kritik listu, který dal přesto kvůli pěveckým výkonům tři hvězdičky z pěti.

Scéna z Rusalky v nastudování Royal Opera House v Londýně

Scéna z Rusalky v nastudování Royal Opera House v Londýně

FOTO: Royal Opera House

Stejné hodnocení dal inscenaci kritik The Guardian, který napsal, že "něco z pravdivých emocí celé tragédie přežilo díky několika výjimečným výkonům". Uvádí především Finku Camillu Nylundovou v hlavní roli, stejně jako Američana Briana Hymela v úloze Prince a kanadského dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina.

Kritik The Independent dal představení jednu hvězdičku z pěti, ale napsal, že ještě nezažil, aby byly hudební a divadelní kvality v tak naprostém protikladu.

Závěrečná scéna by lámala srdce i na parkovišti

"První provedení Dvořákova mistrovského díla v Královské opeře, k němuž mělo dojít už dávno, je nepochopitelným výsměchem. Je odpudivé výtvarně, je nešikovně režírováno... Ale zavřete oči a debut dirigenta Yannicka Nézeta-Séguina interpretuje Dvořákovu nádhernou hudbu se vzrušující naléhavostí," napsal recenzent The Independent. Vyzdvihl například závěrečnou scénu Rusalky Camilly Nylandové s Princem Bryana Hymela, "která by vám zlomila srdce, i kdyby zpívali na parkovišti". "A klidně to mohli udělat," dodal.

Zcela opačného názoru je kritik Financial Times, který dal představení maximální počet pěti hvězdiček a napsal, že "produkce Dvořákovy pohádky je nejlepším příkladem dospělé opery". Oceňuje sofistikovanost inscenace a tvrdí, že tradicionalisté odmítají takové interpretace jako "režisérské divadlo". "Ale produkce, která je opožděným debutem Rusalky v Covent Garden a režisérského dua Sergia Morabita a Jossiho Wielera je takovým divadelním potěšením a hudebně tak působivá, že vás naprosto unese," uvedly Financial Times.