Dotyčné hranolky použil německý umělec Stefan Bohnenberger jako předlohu pro odlitky dvou zkřížených hranolků ze zlata, které poté mnichovská galerie Mosel&Tschechow nabízela ve svém katalogu. Výstavní síni Bohnenberger svěřil i fritované originály.

Loni umělec galerii požádal, aby mu předlohy vrátila. Přihlásila se mu totiž sběratelka umění, která byla za dva bramborové špalíčky usmažené před 22 lety ochotná zaplatit 2500 eur (zhruba 62 000 Kč). Galerie je ale už dávno neměla, neboť je nepovažovala za umění a domnívala se proto, že je není nutné schraňovat.

Galerie měla povinnost uchovat originál

Bohnenberger byl však opačného názoru. "Originál je výchozí bod, každý kříž z hranolek je originální, každý kus hranolku má jinou formu," prohlašoval umělec, podle něhož nehraje roli, zda to bylo umění nebo ne. "Galerie má povinnost uschovat originál," dodal.

A vrchní zemský soud v Mnichově mu dal za pravdu. "Vinou galerie vznikla umělci škoda," zdůvodnil soudce verdikt. Kromě odškodného a úroků z něj musí galerie navíc uhradit 90 procent nákladů na proces.