Judas Priest, kteří vznikli na počátku sedmdesátých let, pomáhali definovat podobu stylu s řezavými kytarami, důrazným rytmem a vysokým jekotem zpěváka. Ovlivnili i image. Rob Halford do odžínované komunity přinesl motorkářskou černou kůži, okované pásky, biče a další propriety spojované se sadomasochismem.

Stylotvorní Judas Priest neztráceli dech

Judas Priest, kteří vznikli v Birminghamu v roce 1970, dlouho hledali vlastní pojetí. Debut s hloupým názvem Rocka Rolla se nesl v duchu tvrdého rocku. Pak se inspirovali temným zvukem svých rodáků Black Sabbath, což je patrné na povedeném druhém albu Sad Wings Of Destiny. V závěru 70. let už definovali na albech Killing Machine, Stained ClassBritish Steel svůj styl postavený na Halfordově ječáku a souhře dvou kytar K. K. Downinga a Glena Tiptona.

Na počátku osmdesátých let potvrdili svou pozici mezi řadou nastupujících metalových kapel alby Screaming For VengeanceDefenders Of The Faith, která ukázala, že Judas Priest dokáží dále vystupňovat svou tvrdost, pročež se stali vzorem následující generace thrashových kapel v čele s Metallikou a Slayer.

I když pop metalové album Turbo, na němž si pohrávali se výraznými melodiemi, přičemž využívali i syntezátorů, vyvolávalo dojem, že skupina ztrácí dech, v závěru dekády skupina s novým bubeníkem, hard corem odkojeným Scottem Travisem,  vydala extrémně tvrdé album Painkiller, na němž ukázala, že dokáže sledovat aktuální trendy v metalu.

Odchod Halforda

Devadesátá léta však znamenala soumrak pro legendy nové vlny britského heavy metalu - od Iron Maiden i od Judas Priest odešli jejich zpěváci. Halforda, který odešel v roce 1993,  nahradil Ripper Owens, který sice byl hlasově zdatný, ovšem chyběl mu nimbus jeho předchůdce. Nové nahrávky Jugulator a Demolition sice byly dobré, ovšem od Judas Priest se čekalo více.

Halford, jemuž se zdálo, že klasický metal se vyčerpal, s bubeníkem Scottem Travisem založil crossoverovou skupinu Fight, které reflektovala nástup rapmetalu i grunge, příliš ovšem neuspěla. Ještě menší ohlas měl soubor Two, kde Halford, který se přiznal k homosexualitě, experimentoval s industriálním metalem a la Ministry.

Návrat na výsluní mu zajistil až obrat k původním heavymetalovému pojetí na albu Ressurection, které vydal pod vlastním jménem. Na koncertech na začátku nového tisíciletí čerpal především z odkazu své mateřské skupiny. Po triumfálním návratu Bruce Dickinsona k Iron Maiden se proto začalo spekulovat i o návratu Halforda k Judas Priest, ten to však dlouho briskně odmítal. Své rozhodnutí změnil až v roce 2004, kdy uplyne 30 let od vydání debutové desky.