Hlavní obsah

Komorník Figaro bouří pod křídly boha Amora

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

David Drábek s tvůrčím týmem Klicperova divadla prohlásil Pierre-Augustina Carona de Beamarchaise, který svojí Figarovou svatbou rozrazil dveře Francouzské revoluci, za geniálního napudrovaného spisovatele a pustil se – jak to umí – do přestavby jeho hry, která prý vylidní půlku Hradce.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Pavlína Štorková (Zuzanka) a Vojtěch Dvořák (Figaro)

Článek

To je počet lidí, který v divadle umře smíchy. Nejenom z pronikavé úpravy Figarovy svatby, ale také z výkonů Pavly Tomicové a Jiřího Zapletala představujících hraběcí manželskou dvojici. Na decimování hradecké populace pracuje Drábek systematicky, protože stejný počet obyvatel umřel už na Jedlících čokolády.

Zakázat, je to protistátní!

Jenom dvě úpravy Figarovy svatby překonaly v posledních letech originál: Čeho Zdeněk Dušek ve Zlíně dosáhl brilantní improvizační partiturou, k tomu Drábek s dramaturgyní Janou Sloukovou dokráčeli revoluční úpravou textu, kterému po duchu našich trudných časů vtiskli podtitul Andělé, šneci a lidé.

Divákovi při monologu frustrovaného Figara, přihlížejícího, jak za jeho zády v altánku Almaviva úspěšné završuje „právo první noci“ netuše, že místo Zuzanky dobývá svou hraběnku, což ale neví ani Figaro, dochází, proč hru okamžitě zařízla cenzura (1783).

Její ostří obrátil Drábek dokonale proti „hajzlům dneska u moci“. Ti se od Beaumarchaisovy pranýřované šlechty liší jenom tím, že proti nám stojí „demokraticky zvolení mafiáni". Politici, soudci... Něco v duších bublá. Potlesk na otevřené scéně nebere konce. Divadlo začíná být zase tím, čím býti má: jedovatě nesmlouvavou provokací spojující publikum k odvaze věci aspoň pojmenovat!

Z božstev tomu všemu přihlíží andělská rodinka Amorova (Jakub Tvrdík, Eva Kratochvílová a Vendelín Vávra), jejíž docela člověčí problémy na nebesa vynáší sférická hudba Darka Krále.

A zase na vrcholu

Na dokonalou crazy povyšují hradeckou Figarovu svatbu nejenom hyperbolicky vyostřené charakteristiky (Pavlína Štorková, Vojtěch Dvořák, Lubor Novotný, Dušan Hřebíček, Miroslav Zavičár atd.), ale především invenční, tvarově karikované, fetišů současného plastového dárkového trhu hojně využívající kostýmy Simony Rybákové.

Rok 2011 vrátil Klicperovo divadlo po strmé a klopotné cestě způsobené odchodem Vladimíra Morávka, definitivně zase na pomyslnou osmitisícovku. Kdo to nezachytil, měl by se odborně o divadlo přestat zajímat.

Klicperovo divadlo Hradec Králové - Pierre-Augustin Caron de Baumarchais: Figarova svatba (Andělé, šneci a lidé). Úprava a režie David Drábek, dramaturgie Jana Slouková, scéna Martin Chocholoušek, kostýmy Simona Rybáková, hudba Darek Král, choreografie Henrieta Hornáčková. S použitím fragmentu překladu Karla Krause. Premiéra 17. prosince, psáno z reprízy 30. prosince 2011.

Celkové hodnocení: 95%

Reklama

Výběr článků

Načítám