Jednoduchá situace: Již poněkud nemladá Sue Barkerová (Hana Seidlová) žije s přiživujícím se mladším partnerem Bernie Globem (Aleš Procházka). Skromný byteček, sociální nezařazenost, rozpor mezi možnostmi a chtěním. A do toho se z "farmy", to je v Americe pojmenování odkladišť od hokeje až po pykací domov po konfliktu se zákonem, vrací mravnostně kriminální Suein synek Donnie (Jan Révai).

Všechno vede k tragédii

Jak se ukáže nikoli na opušťák, ale za dobré chování trvaleji. Neschopnost navázat nové citové vazby v asociálním trojúhelníku, nevůle sblížit se, citová otupělost, proměna životů do účelového živoření, zvláštní soužití se sousedy Brinkmanovými (Miloš Kopečný, Simona Vrbická), to všechno míří a vede k nevyhnutelní tragédii...

Na scéně bytového interiéru s chodbou vedoucí k sousedům a k výtahu, přímo z ní odkapává obyčejnost a lacinost sektorového vybavení (Karel Glogr), posunul Kracík příběh, zejména v první části, poněkud do grotesky (Kopečný, Seidlová, Vrbická). Diváci, nic zlého netušíce, odměňují výstupy (alespoň na premiéře) projevy dobrého pobavení. Režisér ale dvěma třetinami dramatu rafinovaně připravuje atmosféru k závěrečnému zmrazení a šoku.

Nevázané a vánoční veselí se rychle proměňuje v sebeodhalující rostoucí agresivitu. V ní se vyjasňuje pozadí osudů, a nakonec i činu, znamenajícího nic jiného než návrat do pekla. V něm ale s kocovinou skončí nejenom Donnie.

Přesvědčiví Seidlová a Kopečný

Sue Hany Seidlové je věrohodnější než její Roxana v nedávném Cyranovi. Přesně vystihuje zoufalou snahu nemládnoucí hrdinky zůstat ještě nejenom pro partnera atraktivní. V opileckém svátečním výstupu ovládne scénu Miloš Kopečný. Aleš Procházka modeluje zakomplexovaného, a jen s obtížemi sebejistotu předstírajícího příživníčka. Moc diváků mu neuvěří, že jeho Bernie je mladší než Sue.

Slabinou inscenace je vedle figurek Judy (Inka Brendlová) a Gila (Radek Zima alternující s Danielem Bambasem) Jan Révai. V Donniem marně hledá záchytný bod ke skutečnému hereckému projevu. Návrat do pekla je ale v každém případě dobrým dramaturgickým počinem, na který stojí zato na Palmovku zajet.

Divadlo Pod Palmovkou Praha - William Inge: Návrat do pekla. Přeložil J. Z. Novák. Režie Petr Kracík, scéna Karel Glogr, kostýmy Glogr a Lenka Arnoldová, dramaturgická spolupráce Radmila Petrmichlová, hudební spolupráce Peter Niňaj.