Filmem tohoto týdne je pro mě rozhodně VELKÁ RYBA, se kterou se na plátna kin vrací slavný (a můžu snad už dnes napsat, že "kultovní") režisér Tim Burton. Musím přiznat, že jeho PLANETU OPIC jsem považoval snad za největší blbost, co kdy natočil a tudíž mě zajímalo, co bude dál. A první informace o VELKÉ RYBĚ, nesoucí se ve smyslu "Mladý muž zjišťuje pravdu o bouřlivém životě svého umírajícího otce" ve mně nevzbuzovaly příliš optimismu. Pak přišel první trailer, ze kterého to vypadalo, že přece jen půjde o film "v Burtonově stylu" a pak konečně přišel film, který to všechno zase postavil na hlavu. Ale popořádku...

Edward Bloom (Albert Finney) je starý muž, který se chystá zemřít. A pouze díky tomu za ním z Francie přilétá jeho syn William (Billy Crudup), který otce nenávidí. Edward totiž už mnoho desetiletí všem vykládá neuvěřitelné historky ze svého života. Například o tom, jak vyzrál na třímetrového obra, jak se v cirkuse setkal se svou životní láskou a s vlkodlakem, jak zachránil korejská siamská dvojčata před komunismem, jak objevil zakleté město a později, po mnoha letech, si je koupil, a také o tom, jak chytil na snubní prsten obrovského sumce v den, kdy se narodil William.

Určitě někoho podobného znáte i ze svého okolí. Edward je tak dobrý vypravěč, že ho všichni rádi poslouchají, i když je jim jasné, že se to takhle stát nemohlo. A Williamova nelibost pramení z toho, že jeho otec tyhle historky vykládá opravdu neustále a všem (takže je William dávno zná zpaměti) a strhává tím na sebe pozornost i v situacích, kdy to není zcela žádoucí (například na Williamově svatbě). A tak se teď, když je Edward na smrtelné posteli, William po mnoha letech vrací domů (se svou manželkou), aby se zde pokusil nějak urovnat všechno to, co ve vztahu s jeho otcem skřípalo.

V tuto chvíli se možná divíte, kde tam sakra hraje ten Ewan McGregor, který je inzerován na plakátě jako hlavní herec. Odpověď je prostá: Větší polovinu filmu totiž zabírají Williamovy historky, které sledujeme jeho očima, a v nichž mladého Williama hraje právě McGregor (který je opravdu výjimečně podobný Albertu Finneymu zamlada).

Ti z vás, kteří mají Tima Burtona spojeného s jistým vypravěčským a vizuálním stylem, už mohou v tuto chvíli tušit, co je vlastně tenhle film zač a jak je natočen. Ovšem musím je ubezpečit, že s největší pravděpodobností tuší mylně. VELKÁ RYBA se totiž nenese ve stylu předchozích Burtonových filmů a neměli byste očekávat to, co vám poměrně sprostě servíruje trailer na tento film. Píšu "sprostě", protože trailer na VELKOU RYBU v sobě obsahuje množství různých "magických" a "kouzelných" záběrů, které ve filmu většinou existují jako pointy delších scén. Pointy, které by měly být překvapivé, ale díky traileru je teď diváci znají předem a myslí si, že v takovém duchu bude většina filmu. Což zdaleka není.

VELKÁ RYBA je srovnávána s FORRESTEM GUMPEM, ale je to srovnání zcestné. Podobně jako ve FORRESTOVI je v tomto filmu historie vyprávěna z pohledu člověka, který není úplně normální a díky tomu v něm logika funguje poněkud jinak, než jsme zvyklí. A diváka to dojímá. Ovšem zatímco FORREST GUMP byla čistokrevná pohádka, VELKÁ RYBA je příběh "skutečného člověka", který rád vypráví pohádky. Vlastně, možná už je ani nevypráví rád, ale celý život nedělal nic jiného a teď už možná nic jiného nedokáže. Navíc (jak už jsem psal), značná část filmu se odehrává nikoliv v Edwardových vzpomínkách, ale v syrové současnosti, ve které už je William natolik zničený (z toho, že si s ními otec ani těsně před smrtí nechce rozumně promluvit), že začne pátrat po tom, jak si mohl otec vymyslet zrovna takovéhle šílenosti. A vypátrá věci, které nečekal (a možná je nebudete čekat ani vy).

Vypadá to, že Tim Burton dospěl. Většinu filmu drží svou obrovskou představivost velmi pevně na uzdě, kterou popouští jen zvolna a v přesně odměřených dávkách, takže nikdy na delší dobu nesklouzne do prvoplánovité pohádkovosti nebo grotesky a stále vám připomíná, že se díváte na něco velmi skutečného (čemuž také hodně pomáhá fakt, že pokud to není nezbytně nutné, nedočkáme se digitálních triků). Protože nejde o pohádku, kterou by Burton vyprávěl, ale vlastně o zcela realistický příběh o člověka, který vyprávěl pohádky (což je podstatný rozdíl a Columbia se evidentně bojí tuto zásadní skutečnost divákům prozradit!), musí být naprosté většině diváků jasné, jak to celé skončí. Dlouho před koncem budete vědět, že tohle není film, ve kterém se jako Deus ex Machina najednou objeví víla (nebo čarodějnice nebo sumec) se zázračným lékem. A ona se také neobjeví a film skončí osudově a nevyhnutelně tak, jak jste čekali. Ale pohádkověji, než jste mohli doufat. A kouzelněji, než kdyby v něm byla opravdová víla s opravdovým kouzelným lektvarem.

Pokud je VELKÉ RYBĚ něco vytýkáno, většinou je to skutečnost, že se liší od předchozích Burtonových filmů. Upřímně řečeno, tento argument ne zcela chápu. Kritizoval snad někdo Spielbergův SCHINDLERŮV SEZNAM za to, že v něm nejsou žádní oživlí kostlivci ani dinosauři? (Vlastně, když tak o tom přemýšlím, oživlí kostlivci tam jsou, ale jistě víte, jak jsem to myslel.)

Takže, pokud jste to ještě nepochopili, VELKOU RYBU vám vřele doporučuji, pokud neočekáváte prostě "Dalšího Tima Burtona". A možná byste si tentokrát ani nemuseli kupovat popcorn.

Premiéry Týdne

Kromě VELKÉ RYBY mají tento týden premiéru čtyři další filmy: DOKUD NÁS SMRT NEROZDĚLÍ je ucházející špiónská komedie s Michaelem Douhlasem a Albertem Brooksem (který hraje samé neurotiky, naposled mluvil Marlina  v HLEDÁ SE NEMO). TŘINÁCTKA je ucházející drama o mladé holce (třináctileté), která si úspěšně (s odpuštěním) posere vlastní život. Taková trochu decentnější variace na KIDS nebo GUMMO. Nejnovější komedie bratrů Farrellyových BRATŘI, JAK SE PATŘÍ je tak podivná, že se to nedá popsat jednou větou a pokud chcete vědět, proč jsem z ní nebyl příliš nadšen, tady bude ve čtvrtek moje recenze.

A dánský milostně-osudový film REKONSTRUKCE jsem neviděl.

Ve zkratce...

Takhle vypadá japonské balení nové Vetřelčí DVD kolekce:

Původní tři epizody STAR WARS (IV až VI) vyjdou na DVD letos 21. září! Půjde o tři disky s filmy plus čtvrtý disk s bonusy. Na discích budou pouze "rekonstruované" verze z roku 1997. Pokud chcete mít na DVD STAR WARS v původní podobě, máte smůlu.

První upoutávka na CHOKING HAZARD je ke stažení zde.

BEZ KOMENTÁŘE: Jaké válečné filmy má nejradši Michaela Salačová?

BEZ KOMENTÁŘE 2: (Z rozhovoru s Tomášem Rosickým v deníku Sport) Sport: "Producent předchozích dvou dílů Kameňáku Jiří Pomeje prohlásil, že je s vámi vlastně už domluvený. A že byste ve třetím pokračováním měl hrát fotbalistu okresního přeboru." - Rosický: "Cože? Já o tom nic nevím."

Na Nově včera v noci dávali nějaký béčkový film s názvem OPERATION INTERCEPT, což bylo přeloženo jako "OPERACE PŘERUŠENA".

Minulý týden jsem vám zapomněl odhalit pravdu ohledně toho erotického klubu VanderSexxx. Většina z vás ale stejně bez problémů odhalila, že je to součást reklamních stránek k novému filmu EuroTrip, o nadržených mladících, cestujících po Evropě. Američanům se ta Evropa nějak plete, takže na stránkách holandského klubu mají slovenskou reklamu. (Bratislava a Amsterdam jsou dvě z navštívených měst. Producent Ivan Reitman je původem z Komárna.)

Skupina lidí, vystupující pod uměleckým jménem "Česká kulturní scéna" vydala zvláštní prohlášení, tvrdící, že (mimo jiné) více peněz pro Českou televizi a lacinější hudební nosiče budou mít za následek vyšší kvalitu české kultury.

Z televizního programu na serveru 365dni.cz (podobných perel je tam mnohem, mnohem víc!):

A pokud chcete vidět správnou kulturu, podívejte se sem, na "nejhorších pět" z americké verze pořadu "Hledá se Superstar" (MPG, 45 MB).