Hurvínek s Máničkou jdou ze školy a nezbeda si postěžuje, jak ho učení nebaví, že je to otrava a nejraději by do školy nechodil. Kde se vzal, tu se vzal, objeví se podivný pan Hýkálek s oslíma ušima a nabídne nespokojenci výlet do Oslova, kde si užije vytoužených vymožeností.

Hrnečku dost

A taky jo. Jenom mají město za zády, zapřáhne pan Hýkálek Hurvínka do oslího spřežení a v Oslově se začne pracovat na tom, aby se Hurvajs proměnil ve skutečného osla. Spejbl s Máničkou a Žerykem mají co dělat, aby ho zachránili.

Pro dospěláky, a předpokládám, že spíše oni budou číst tuto glosu, je Hurvínek mezi osly nevídaně aktuálním cajtštykem. Předznamenáním budiž fakt, že v Oslově se oslům, ale jenom jim, žije pod pohodlnou Starostovou samovládou docela dobře.

Kdo se učit nechce, žije si jak osel v lánu ovsa. A kdo se učit bude, toho vrchní oslové potrestají. Nejlépe se mají osli, kteří nechodili do školy, a pokud ano, špatně se učili. Posiluje je zdravě pohrdavý vztah ke vzdělaným. Ti se pořád jen pachtí za poznáním a netuší, jak lehce se v Oslově dají tituly koupit za peníze.

A tak se to v Oslově hemží právníky, kteří ani nevědí, kde jejich škola leží, a absolventy všelijakých obskurních oborů z univerzity, která si na beranidlo klestící cestu nad svět vzdělaných namalovala nebohého učitele národů, a jejíž rychlokvašení trubci velkými penězi otravují už nejenom Oslov.

Čekání na Bobo

Na rozdíl od českých zbohatlických Oslovů v pohádkovém autoři spolu s herci všechno stihnou napravit. Osli zůstanou osly a Hurvínek Hurvínkem. Dokonce i do školy se ušatému Spejblovu synkovi zachtělo.

Ale z druhé strany: Pohádka se od reality až tak moc neliší. Také naši oslové zůstávají osly. Jenom moci mají bohužel stále tolik, že vzdělanosti, morálce a poctivosti visí život na kahánku. A nikde žádná královna, která by špatné kouzlo opravila. Nebo že by snad dobrá soví víla Bobo Bobo? No to se načekáme.

Divadlo Spejbla a Hurvínka Praha - Miki Kirschner: Hurvínek mezi osly. Režie, návrhy scény a loutek Miki Kirschner, dramaturgie Denisa Kirschnerová, hudba Jiří Škorpík, texty písní Robin Král, řezbáři Antonín Müller, Alena Křížová. Premiéra 11. října 2011.

Celkové hodnocení: 70%