Björk: Biophilia

Novinka Biophilia se stala revoluční už dlouho před vydáním. Je prvním albem v historii, které bylo vedle formátu CD vydáno i jako aplikace pro iPod. Její součástí je vizuální zpracování skladeb, informace o průběhu nahrávání a posluchači je umožněno interaktivní mixování jednotlivých kompozic.

Pokud jde ovšem o hudební složku kolekce, tedy to nejpodstatnější, revoluce se nekoná. Opět uslyšíte bolestínsko-hysterický projev Björk. Umělkyně je tradičně plačtivá, nadaná a profesionální.

Drobné novinky skryla pod obal písniček. Ve srovnání s minulou kolekcí Volta (2007) je tato subtilnější a často těží z minimalistických (tedy dokola se opakujících) pasáží. V takové vydatnosti s nimi Björk ještě na žádné desce nepracovala.

Zvuk nahrávky je nicméně krystalicky čistý, digitální, precizní a z pohledu alternativní hudební scény současný. Zpěv protagonistky je sladký a delikátní, někdy ovšem zní tak slabě, jako by se měl rozsypat. Biophilia je tedy v podstatě typická deska z dílny Björk.

Universal Music

Evanescence: Evanescence

Po dlouhých pěti letech čekání, dohadování a otálení přichází americká formace Evanescence na trh se svou třetí kolekcí. Jmenuje se stejně jako kapela a aby se to nepletlo, navázala hudebně přesně tam, kde formace skončila – tedy před pěti lety.

Sestava v čele s vynikající zpěvačkou Amy Lee se hlásí ke gotickému rocku a je až s podivem, jak moc se ho nadále drží. Novinka tím pádem postrádá potřebnou vzdušnost, kterou by mohla po letech mít. Skupina se sice raduje z toho, že ji nahrávala pospolu a oproti minulosti se při práci muzikanti nedohadovali, to je ale asi tak to nejpodstatnější, co se u ní stalo. Evanescence je deska, kterou tahle parta mohla klidně nahrát na začátku nultých let, kdy se na scéně objevila.

EMI

Peter Gabriel: New Blood

Britskému hudebníkovi Peteru Gabrielovi, bývalému členovi skupiny Genesis, se evidentně zalíbila spolupráce se smyčcovým orchestrem a oblíbil si akustický zvuk, jehož dosáhl na svém dosud posledním albu Scratch My Back.

Novinkou New Blood hodlá zřejmě na předchozí desku plynule navázat. Zatímco ovšem projekt Scratch My Back nabízel jeho pohled na písně oblíbených kolegů, tentokrát se zaměřil na vlastní skladby. Do nových aranží zasadil starší nahrávky Solsbury Hill, Don’t Give Up, Red Rain, Mercy Street a další.

EMI

Nneka: Soul Is Heavy

Třetí album nigerijské zpěvačky, která se v minulosti prosadila písněmi God Of Mercy, Africans, Walking nebo Kangpe. Ve své tvorbě mísí afrobeat se soulem, r’n’b, hip-hopem nebo reggae. Mezi hosty na novince jsou mimo jiné Black Thought z The Roots nebo Ms. Dynamite. První singl se jmenuje My Home a nejenom při jeho poslechu není divu, že hudební svět vidí Nneku jako nástupkyni či souputnici Lauryn Hillové nebo Eryky Badu.

Sony Music

Adam Cohen: Like A Man

Syn geniálního kanadského písničkáře, básníka a spisovatele Leonarda Cohena jde v rodinných šlépějích. Na své nové album nahrál příjemné balady přesně v takovém duchu, jak je známe od Leonarda. Přitom Adam původně cílil do poprockového hájemství a tvrdil dokonce, že to je odezva na otcovy skladby. Po třech albech vydaných v letech 1998 až 2004 se ale dostal blíže k folku. Inspirován nahrávkami táty nahrál kolekci velmi intimních a poklidně plynoucích skladeb.

Mystic

RŮZNÍ: Osmý světadíl


Písničky ze stejnojmenného muzikálu, který měl premiéru začátkem září v pražském Divadle Kalich, nazpívali jeho protagonisté. Museli se popasovat se slávou skladeb slovenské skupiny Elán, které překonaly dobu svého vzniku (především osmdesátá léta) a zásadním způsobem ovlivnily historii česko-slovenské pop music. Některé skladby jsou povedené více, jiné méně. Navíc na nahraném albu stojí mimo prostor pódia, pročež celá kolekce vyhlíží jako poněkud zbytečná. K muzikálu se ale takové nahrávky vždy pořizují.

Hamlet Production