MusicJet v podstatě znamená poslouchání hudby zadarmo?

Ne, nabízí přístup k hudbě zdarma, aby získal uživatele, kteří přeskočí k legální službě. Nic nestojí a je to bezpečné. Před lety, když jsem poprvé měl konto na Spotify, dal jsem to dětem. Nejdřív hledali, co najdou, a druhá věc byla, jestli to hraje hned. Na pirátských stránkách musím čekat a stahovat. Někdy budou alba na MusicJet ještě před vydáním CD. Není tu jen 30 sekund, můžete si poslechnout všechno.

To ale není novinka, takže čím je služba zvláštní?

Záměr nebyl přinést něco nového, záměr byl přinést něco, co je už úspěšné. Jsme zaměření na uživatele. Spotify je velmi úspěšný, protože uživatel to přijal. Ale MusicJet je lepší, protože je místní. Spolupracujeme s místními hráči, jako je Seznam, rádio atd., a hlavně tam bude místní hudba.

Kolik lidí to bude používat?

Nevím.

Musíte mít ale nějaký plán...

Nikdo to neví. Ale jsme velmi optimističtí, protože Spotify je velmi úspěšný business model. Třeba ve Švédsku máte 2 milióny uživatelů, v zemi, kde je pouze 9 miliónů obyvatel. To je úspěch. Víme, že tady je jiné prostředí, ale myslím, že to poroste velmi rychle, když dáte vedle sebe nelegální a legální službu a oboje zdarma.

Kdy očekáváte, že MusicJet začne vydělávat?

Máme plán, že místní hráči by mohli vydělávat druhý rok. My jim pomáháme. Chceme pomoci místním investorům. Víme, že tohle je správný model. Dělali jsme testy i v Rusku, to je mnohem obtížnější trh než tady, a mělo to velký úspěch.

Myslíte, že lidé budou kupovat za pět let CD?

Ano, vždy budou nějací zákazníci kupovat CD. Třeba klasickou hudbu, možná i MusicJet bude mít speciální design pro klasiku. Je to otázka pocitu, vždycky někdo bude chtít CD. Ve Švédsku spustili Spotify a prodej CD nejdřív poklesl, ale teď roste. Globální příjmy z hudby rostou.

Četl jsem, že 90 % prodaných CD v Americe představuje hudba z šedesátých let.

Ano. Hip-hop a R & B poslouchají mladí, ne lidi jako já. Ti lidi používají nelegální nebo legální služby na internetu. Stará generace, přes 40, kupuje CD. My posloucháme pop a rock, v některých teritoriích je teď na prvním místě hitparády i jazz, třeba Melody Gardot. Hitparády se hodně změnily, máme dva typy zákazníků. Mladí jsou plně digitální, ti ostatní chtějí CD.