Hlavní obsah

Invaze barbarů vstupuje s oscarovou nominací do kin

Novinky, Věra Míšková, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedním ze čtyř rivalů filmu Želary na nadcházejícím oscarovém klání bude film kanadského režiséra Denyse Arcanda Invaze barbarů, který po slavnostním uvedení na zahájení Febiofestu dnes vstupuje v rámci Projektu 100 do českých kin. Na svém kontě má už dvě ceny (za nejlepší scénář a ženský herecký výkon Marie - Josée Crozeové) z festivalu v Cannes.

Článek

Umírající otec a jeho velmi zaneprázdněný syn - to je půdorys, na němž jeden z předních kanadských filmařů rozehrává v autobiograficky laděném příběhu nečekaně vtipnou úvahu o životě (a umírání), o světě současném i o tom, který nenávratně minul, o morálce, radostech z neřestí i neřestné absenci radosti.

Střet názorů

Rémy je padesátník, jehož dosavadní život se ze dne na den mění v čekání na smrt: verdikt lékařů potvrzuje neoperabilní nádor na mozku. Oddělení ve státní nemocnici, kde leží, je přitom zhmotněním nejčernějších představ každého potencionálního pacienta.

Rémyho bývalá žena povolává z Londýna jejich společného syna Sebastiana - úspěšného mladého muže, jehož kariéra je pro otce stejně málo srozumitelná jako pro syna otcův dosavadní život levicového intelektuála, milovníka dobrého jídla, pití a žen.

Nicméně tváří v tvář situaci Sebastian začíná - zcela v duchu svých návyků - okamžitě jednat. Zadání je jasné: vytvořit umírajícímu otci co nejsnesitelnější prostředí pro zbývající čas.

S naditou peněženkou a schopností řešit věci účelně a bez zbytečných úvah o tom, co je vhodné, co se druhým hodí nebo by je mohlo obtěžovat, to jde jako po másle. Sebastian zaplatí rekonstrukci části nemocnice, shromáždí otcovy staré přátele, bývalé manželky a milenky a když se dozví, že heroin pomůže od bolesti lépe než morfium, nezaváhá navštívit policejní stanici s jednoduchým dotazem: kde se ta věc dá koupit? Jediné, co od toho všeho nečeká, je zásah do vlastního myšlení a citů.

Film, u kterého se smí i myslet

S Rémym, naprosto nepřipraveným opustit život, který tak miluje, se pak Arcand s jemným a chytrým humorem vrací do snů a nadějí bájných let šedesátých, kdy volnost myšlení šla ruku v ruce s volností sexu, ke všem následným ideovým směrům, jimiž jeho generace prošla a z nichž zbyla jen prázdnota a čekání na nové barbary.

Budou jimi ti, kdo s mobilem u ucha a laptopem v ruce řídí současný svět nebo ti, kdo nadvládu současné jediné velmoci - Spojených států amerických - nehodlají přijmout za žádnou cenu? Vždycky to byli, jsou a budou "ti druzí", odpovídá Arcand.

Pro Rémyho třeba jeho syn, jenž vyrostl na počítačových hrách a nečetl žádné knihy, tedy ani ty, které jeho otce posouvaly od marxismu k jiným -ismům. Pro takzvanou západní civilizaci ti, kdo utíkají ze svých zemí s nadějí na snesitelnější život, a pro Ameriku nejen ti, kdo 11. září "zasáhli srdce impéria" a proti nimž je třeba být neustále ve střehu a v plné zbroji...

Precizní scénář Arcand převedl na plátno s jistotou zkušeného režiséra, který ví, na čem tento typ filmu postavit. Na výkonech přesně vybraných hereckých představitelů.

Na napětí jednotlivých situací, na detailu, na střihu, jenž udává rytmus: režisér promyšleně odlehčuje a zase zdůrazňuje smutný fakt umírání, aniž by divák cítil jakoukoliv kalkulaci s vlastními emocemi.

Ty přicházejí naprosto přirozeně stejně jako chvíle, v nichž nad city převáží potřeba zase jednou u filmu myslet (a nemusíte přitom s Arcandem nutně ve všem souhlasit). Mimo jiné právě touto lehkou, neagresivní výzvou se Invaze barbarů řadí k nejlepším filmovým dílům uplynulému roku.

Invaze barbarů, Kanada/Francie, 2003, režie: Denys Arcand, scénář: Denys Arcand, kamera: Guy Dufaux, hrají: Rémy Girard, Stéphane Rousseau, Dorothée Berrymanová, Louise Portalová a další

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám