Došel jsem k názoru, že film KAMEŇÁK 2 musím vidět a proto jsem se v hluboké anonymitě vydal do řadového multiplexu za peníze v doprovodu ještě anonymnějšího kolegy, který tento film také musel za každou cenu vidět. Šok nás čekal už u pokladen Multiplexu Palace Cinemas Anděl, kde stála skutečná megafronta. Tedy nikoliv obvyklé tři fronty vedle sebe, ale souvislý dav, zabírající celé prostranství před pokladnami a ještě značnou část sousedícího ochozu. V tu chvíli jsme ztratili nadhled a začali jsme se rozhlížet kolem, jestli nás někdo nezná a netváří se Trošku výhrůžně. Naštěstí se nikdo výhrůžně netvářil a po pár minutách se ukázalo, že 90 procent přítomných čeká na třetího PÁNA PRSTENŮ. Dokonce jsme po 20 minutách čekání zjistili, že stojíme omylem ve frontě, vedoucí k pokladně s nápisem "Vstupenky na PÁNA PRSTENŮ". Nicméně záhy jsme měli lístky v ruce (viz odkaz výše - důkaz místo slibů!) a vydali jsme se do sálu (kupodivu se premiéra konala v jednom z těch menších), který byl slušně zaplněn, asi do dvou třetin. Ale teď již k recenzi:

KAMEŇÁK 2 má ledacos společného s jedničkou, ale v mnohém se od ní liší. Společným znakem je to, že oba filmy jsou velmi laciné. Tedy - pořád nejsou tak laciné, abych něco takového dokázal produkovat například já, ale jsou viditelně lacinější než většina českých filmů (nemluvě samozřejmě o filmech hollywoodských). Dvojka ale vypadá o něco málo výpravněji než jednička a dokonce se v ní sem tam mihne nějaký pohyb kamery nebo střih, který stojí za (kladnou) zmínku. To je tedy změna k lepšímu. Ale rozdíl je i ve scénáři - a je to změna k horšímu (i když to některým z vás bude připadat nemožné).

Scénář se pochopitelně opět skládá z mnoha vtipů. Vždyt se tvůrci už na premiéře jedničky chlubili, kolik jim těch vtipů přišlo a že to bude nejméně na dva další KAMEŇÁKY. Proto je překvapivé, že hustota slovních vtipů v KAMEŇÁKU 2 je podstatně nižší než v jedniččce, možná dokonce o polovinu nižší! Místo toho se tvůrci pokusili vytvořit něco jako "děj", který by vtipy spojoval a vytvořil něco jako "film v klasickém smyslu slova" (což první KAMEŇÁK opravdu nebyl a nemyslím to nutně jako jeho kritiku). Tentokrát má scénář opravdu nejméně jednu "dějovou linii", která se točí kolem toho, že v zámku vyschne "erektivní" pramen, takže se ho padouchové (hradní pán, Kohn, šéf jeptišek, Vydra) snaží znovu objevit, zatímco stará babizna, bydlící pod zámkem, má pramen ve sklepě, pije z něj a znásilní každého (muže), který se jí namane. Dlužno dodat, že to znásilňování není zdaleka tak nechutné, jak se obáváte, a že tato babka je podle mě nejvtipnější postavičkou celého filmu.

Tato dějová linie je samozřejmě velmi chatrná (v jejím rámci se nestane prakticky nic víc, než jste se právě dočetli), ale horší problém spočívá podle mě v tom, že se tvůrci snaží vytvářet "děj" i ve zbytku filmu. Vezměme si strukturu většiny slovních vtipů: Ty končí nějakou pointou, po které následuje smích posluchačů a nemá většinou smysl vyprávět "co se dělo potom". Něco jiného jsou scénky, které známe třeba od Monty Python nebo od Dvořáka s Bohdalovou. Ty mají ucelený děj a obsahují vtipy, zapadající do tohoto děje. Když ale Troška vezme několik vtipů "z manželské ložnice" a smontuje je do jedné scénky jen proto, že se všechny odehrávají v manželské ložnici, je výsledek velmi zvláštní. Paulová a Vydra mají přece v průběhu té scény být pořád ti samí lidé - a přitom po vtipu s pointou "žena je velmi nadržená a žárlivá" okamžitě následuje vtip "muž je velmi nadržený a žena je srozuměna s tím, že píchá jinou". Nebo: Kohn chce zabít svou tchýni, takže koupí jedovatého hada a vypustí ho v zahradě, kde je tchýně. Později tam přijde, zjistí, že tchyně je v pořádku a začne o něčem mluvit, aniž by se jakkoliv vzrušoval faktem, že někde kolem asi právě leze smrtelně jedovatý had. Může vám to připadat jako hnidopišství, ale pokud KAMEŇÁK 2 není absurdní komedie ve stylu BLÁZNIVÝCH STŘEL a snaží se tvářit, že má děj, je toto velmi rušivé. Nejsmutnější pak je, když se pět minut nestane vůbec nic vtipného (t.j. nejenže tam není vydařený vtip, ale ani žádný pokus o vtip), protože celých těch pět minut je pouze budována situace, která je nezbytná k tomu, aby mohl začít další vtip (např. místo aby vypravěč řekl "Karel a Jarča se seznámili na inzerát a poprvé se osobně setkají večer v parku...", musíme se dlouho (a na pokračování) dívat, jak Karel vypráví o tom seznamování, jak se připravuje jít do parku a jak tam na Jarču čeká). Tohle pokládám za největší slabinu KAMEŇÁKU 2. Až ho budou dávat na Nově, schválně se dívejte (bude to poučné a zocelí vás to) a všímejte si těch dlouhých kusů, kdy prostě vůbec žádný vtip neproběhne.

A nyní ke kvalitě vtipů. Nemyslím, že bych byl bůhvíjak sběhlý ve vtipech (do hospod nechodím vůbec a sezení s "vyprávěním vtipů" se zúčastním málokdy). Přesto jsem nejméně 90 procent vtipů v KAMEŇÁKU 2 znal předem. Ovšem je to podstatně lepší skóre než u prvního dílu, kde jsem neznal jen asi jeden nebo dva vtipy. Ve dvojce jsou dokonce asi tři vtipy, které mi připadaly dobré a řekl jsem si, že bych je někdy někomu mohl s úspěchem vyprávět. Je ale možné (a tvrdil jsem to už u jedničky), že Troška zcela záměrně používá hlavně ty "nejprofláknutější" vtipy a počítá s tím, že "jeho" divák se rád znovu zasměje tomu, co už mnohokrát slyšel, a ve výsledku s tím bude spokojenější, než kdyby slyšel nové, originální vtipy a musel o nich přemýšlet. A dokonce jsem o tom získal něco jako "empirický důkaz":

Ve chvíli, kdy se důchodce na plátně zeptal "A pane doktore, jak se vlastně jmenuje ten Němec, co mi doma pořád schovává ty věci?", jsem schválně zaměřil svou pozornost na diváky v sále, abych mohl sledovat reakci na pointu. A když se z plátna podle očekávání ozvalo "Alzheimer", byl jsem překvapen, že se nikdo v sále nezasmál, neuchechtl, prostě nereagoval jakýmkoliv zvukem a pokud jsem mohl vidět těch několik řad za sebou (t.j. ne celý sál), tak ani úsměvem.

A to pokládám za signifikantní. Co mohlo způsobit takovou (ne)reakci na tento (v kontextu KAMEŇÁKŮ jistě nadprůměrně kvalitní) vtip? Nenapadají mě jiné možnosti, než:

a) Obecenstvo bylo tak málo vzdělané, že tento vtip nepochopilo.

nebo b) Obecenstvo vtip pochopilo a nepřipadal mu vtipný.

Vzhledem k tomu, že lidé, označující sami sebe za "kulturně vzdělané", "intelektuály" apod. (tj. lidé, u který se předpokládá, že znají pana Alzheimera), dávají jasně najevo své opovržení oběma KAMEŇÁKY a na druhý díl by nikdy nešli (aniž viděli díl první), jsem nucen přiklonit se k variantě a) a předpokládat, že to lidé nepochopili, protože pana Alzheimera neznají (ani pana Baldýnského - tomu vtipu s jeho demencí taky nezasmál nikdo).

Z čehož mi celkem jasně vyplývá, pro koho jsou KAMEŇÁKY natáčeny. Pokládám to za slušný marketingový plán, který funguje, není příliš riskantní a i když proti tomu může někdo mít námitky, pořád je výsledným produktem "film", protože se to promítá v kině na plátno. Je mi to dokonce sympatičtější, než když se o něco podobného v cizině pokoušejí s Leslie Nielsenem a stojí to desítky miliónů marek. Že se při tom zrovna já nebavím, to není až tak důležité.

P.S: Ve víkendových tržbách se KAMEŇÁK 2 umístil na třetím místě, těsně za další premiérou týdne, pátými BÁSNÍKY, a pochopitelně velmi daleko za premiérou předchozího týdne, třetím PÁNEM PRSTENŮ.

P.P.S: Tento zajímavý článek, který publikoval na FilmPubu Kamil Fila (alias Tetsuo) se dívá na celkovou Troškovu tvorbu v širších souvislostech.

Premiéry týdne

Tento týden má premiéru remake TEXASKÉHO MASAKRU MOTOROVOU PILOU, který myslím udělá hororovým fanouškům radost, protože je to po dlouhé době nekompromisní drsný horor, který se bere zcela vážně a není příliš okatě zaměřen na teenagery.

A ÚSMĚV MONY LISY je dojemná story o učitelce (Julia Robertsová), která v 50. letech šířila na upjaté americké dívčí univerzitě volnomyšlenkářství. Není to příliš kvalitní, ale především to vůbec není zajímavé, protože přesně totéž už jste na plátně viděli mockrát a je vám okamžitě jasné, co se bude dít a jak to dopadne. A znovu mě to utvrzuje v přesvědčení, že Julia Robertsová opravdu není moc dobrá herečka.

Ve zkratce...

Včera byly ohlášeny nominace na Oscara, které dopadly vpodstatě podle očekávání - nejvíce nominací má PÁN PRSTENŮ: NÁVRAT KRÁLE. Překvapení je možná v tom, že na cizojazyčný film jsou nominovány české ŽELARY a že Burtonova VELKÁ RYBA přišla zkrátka - zůstala jí jen nominace za hudbu. A vlastenci by neměli ignorovat ani nominaci tohoto krátkého filmu.

Na internetu se objevily asi dvě minuty "ukradených záběrů z EPIZODY III". Pokud se k nim dostanete  (a zájem je veliký), opravdu ani nestojí za to si je stahovat. Je to rychle sestříhané promo, pozůstávající z krátkých záběrů toho, jak Anakin, Obi-Wan a spol. poskakují před zeleným a modrým pozadím. A navíc v mizerné kvalitě. Není tam pochopitelně ani sekunda ničeho, co by se dalo označit za "vizuální efekt" a právě v tuto chvíli jsem to smazal, takže vám to nikomu rozhodně nepošlu. Nejzajímavější okamžiky vypadají takto:

Šokující odhalení najdete v tajných denících hrdinů z Pána prstenů.

Tady je domovská stránka korejského akčního historického filmu podle skutečných událostí. Tam se toho moc nedozvíte (je to korejsky), ale na adrese mms://211.234.117.198/silmido/mv300.wmv (kterou mi bohužel tento redakční systém nechce umožnit zadat jako klikatelný link) je k němu hudební videoklip, který skutečně stojí za to, i když neumíte korejsky!

A na závěr: Nejlepší erotický klub v Amsterdamu! Jděte na stránku www.Vandersexxx.com, klikněte (pokud je vám aspoň 18 let) na nápis "DOMINATION/BONDAGE" a prohlédněte si filmovou reklamu, která se zde nachází. Až na dřeň. Pokud vlastní pílí neodhalíte, co to má proboha znamenat a co to má společného s filmem, dozvíte se to za týden. :)