Hlavní obsah

Ondřej Havelka: Neměla by to být akademická záležitost

Právo, Radmila Hrdinová

V pátek večer má v barokním divadle na zámku v Českém Krumlově světovou premiéru rokokové operní intermezzo Giuseppa Scarlattiho Dove e amore, e gelosia (Kde je láska, je i žárlivost). S pěvci Kateřinou Kněžíkovou, Lenkou Máčikovou, Alešem Brisceinem, Jaroslavem Březinou a se speciálně vzniklým Schwarzenberským dvorním orchestrem ji nastudovali dirigent Vojtěch Spurný a režisér Ondřej Havelka.

Foto: ČTK

Ondřej Havelka

Článek

Operní veřejnost vás po Naganu, Prodané nevěstě, Bohémě, Netopýru či Hoffmannových povídkách už spolehlivě zaregistrovala jako zajímavého operního režiséra, ale s rokokovou operou se potkáváte poprvé. Jak to vzniklo?

Ona je to celé ojedinělá záležitost, kterou producent Jiří Hubač a Vojtěch Spurný připravují už řadu let – unikátní je zámecké divadlo s dochovanými barokními kulisami i opera, kterou Scarlatti složil právě pro schwarzenberské rodinné divadlo a která se zde poprvé hrála v červenci roku 1768. Já jsem byl k jejímu znovuuvedení přizván v loňském roce, ale tehdy se podařilo uvést pouze její koncertní verzi. Takže letos konečně se vším všudy.

Jaký je vlastně váš vztah k barokní opeře?

Abych pravdu řekl, trochu jsem se napřed obával statičnosti árií i recitativů, které jsou pro tento sloh charakteristické. Ale toto je raně rokoková buffa ve stylu komedie dell‘arte, kterou lze dobře situačně rozehrát, takže se nijak nepříčí mé představě o živém hudebním divadle. Libreto i hudba jsou nečekaně vtipné, takže se všichni radujeme.

Do jaké míry bude inscenace tzv. historickou rekonstrukcí?

Míru stylizace hereckého projevu jsme pečlivě zvažovali, vedli jsme diskuse o zachování dobové gestiky i pohybu, ale nakonec jsme se s Vojtěchem Spurným a s choreografkou a velkou znalkyní dobové gestiky Helenou Kazárovou shodli v tom, že chceme rekonstruovat hlavně ducha té zábavy v její nevázanosti, dělání si legrace ze sebe i druhých. Rozhodně by to neměla být akademická záležitost, ale živé komediální divadlo.

Opera bude uvedena jen v pátek a v sobotu. Není vám to trochu líto?

Více repríz bohužel neumožňuje obava, aby se vzácný historický prostor barokního divadla častým užíváním neničil. Přece jen je to víc muzeum než funkční divadlo. Doufám, že se do Krumlova inscenace příští léto vrátí, ale myslím, že by se dala přenést i do jiného prostoru, i když tím přijde o část půvabu z autentického prostředí. A zde musím zvolat: to divadlo je neskutečně dojemně nádherné!

Co byste doporučil divákům, kteří se do krumlovského divadélka nevejdou?

Krumlovská inscenace je jen jedním ze dvou výstupů tohoto projektu, tím druhým je televizní film, který vzniká současně a nabídne divákům kromě samotné opery i pohled do unikátního zákulisí. To bude ovládat „šéf mašinistů“ a inspicient, takový zapálený divadelní nadšenec, jehož ztělesním je Bob Klepl. Film bude uveden na ČT 2 letos o Vánocích spolu s dokumentárním snímkem o českokrumlovském zámeckém divadle rodiny Schwarzenbergů.

Reklama

Související témata:

Související články

Česká filharmonie zahájí Dvořákovu Prahu

Čtvrteční výročí 170 let od narození Antonína Dvořáka je i zahajovacím dnem 4. ročníku hudebního festivalu Dvořákova Praha. Ten je proti minulým rokům posunut...

Výběr článků

Načítám