I letos zůstal ředitel festivalu Marco Mueller věrný tradici a naprogramoval na úvodní a médii nejostřeji sledovanou část festivalu především americké snímky s hvězdným hereckým obsazením. Zaslouženými ovacemi byla zahrnuta Kate Winsletová, která má ve festivalovém programu hned tři tituly, z nichž za zmínku stojí především pětidílný televizní remake slavného snímku Mildred Pierce, který v produkci HBO natočil Todd Haynes.

Méně pochvaly od kritiků se dočkala Madonna za svůj druhý režijní počin W. E., přibližující skandální romanci britského následníka trůnu Edvarda VIII. a Američanky Wallis Simpsonové, jejíž mravy byly v Británii třicátých let minulého století považovány za přinejmenším pochybné. Jedna z největších hvězd současného šoubyznysu, jež se s osobou kontroverzní Wallis ztotožňuje, se k velkému úleku přísných strážců italského filmového dědictví nechala slyšet, že jejím velkým snem je natočit novou verzi Felliniho Sladkého života.

Kate Winsletová zdraví diváky benátského festivalu před uvedením svého filmu.

Kate Winsletová zdraví diváky benátského festivalu před uvedením svého filmu.

FOTO: Reuters

Filmy v hlavní soutěži se setkaly s nejrůznějšími ohlasy ze strany kritiků. Od bučením projevovaného zklamání nad pseudointelektuálským tlacháním a hereckým neumětelstvím Moniky Bellucciové v novém snímku Francouze Philippa Garrela Un ete brulant (Palčivé léto) až po upřímné nadšení a potlesk ve stoje na tiskové konferenci, jímž byl přivítán domácí tvůrce Emanuele Crialese, autor dramatu Terraferma, vyjadřujícího se k palčivému problému ilegální imigrace svou obvyklou působivou kombinací silného příběhu a mystikou prodchnuté obrazové poezie.

Pomyslné vavříny za originalitu námětu a autorskou vizi v jeho zpracování by si zasloužil Řek Yorgos Lanthimos za svůj třetí film Alps (Alpy). Podobně jako ve svém předchozím snímku Dogtooth (Špičák), uvedeném letos v rámci řecké přehlídky na karlovarském festivalu, i v případě Alp Lanthimos staví absurditou protkaný snímek na radikálním námětovém východisku.

Příběh čtveřice členů podivného uskupení, které usnadňuje truchlení příbuzným náhle zesnulých osob tím, že načas za nebožtíky „zaskočí“ vysmívajíc se tak smrti, zanechal řadu diváků laických i profesionálních doslova u vytržení. Zda si řecký tvůrce za svoji další neobvyklou variaci na téma rodin fungujících dle specifických pravidel odnese jednu z cen, bude známo tuto sobotu.