Akt malíře Theodora Hilšera objevili koncem léta liberečtí památkáři v depozitáři zámku Hrubý Rohozec u Turnova. Po válce ho zámečtí průvodci vydávali za originální dílo Adolfa Hitlera, v němž zpodobnil svou milenku Evu Braunovou, a tím lákali návštěvníky.

„Na obraz se stále ptají zejména starší návštěvníci zámku. Z expozice zmizel v roce 1962 a nyní jsme originál českého malíře Theodora Hilšera z roku 1906 znovu objevili. Poprvé vystavíme dílo veřejnosti o Hradozámecké noci, která letos připadne na 3. září,“ řekl Právu dokumentátor Národního památkového ústavu v Liberci Vladimír Tregl.

Podobný podpis

Dodal, že při letmém pohledu na obraz se podpis malíře Hilšera trochu podobá jménu Hitler, a toho využili pováleční průvodci k vytvoření svérázné fabulace.

„Již jsme si ověřili, že obraz je opravdu Hilšerův originál, signovaný z roku 1906. Do trvalé hruborohozecké expozice ho nezařadíme, protože nezapadá mezi původní historický mobiliář zámku, ale dílo umístíme na jiném námi spravovaném objektu. Na Hrubém Rohozci obraz vystavíme jen při mimořádných příležitostech,“ připojil ředitel NPÚ v Liberci Miloš Kadlec. Doplnil, že při nadcházejícím zářijovém vystavení bude obraz součástí uceleného tématu o průvodcích a průvodcovských výkladech z 50. let 20. století.

„V té době obraz nikdo nevyfotografoval, a tak jsme ani nevěděli, jak vypadá a jak je veliký. Dílo jsme odhalili při důkladných prohlídkách depozitáře před reorganizací jedné z místností. Věděli jsme jen, že tehdejší průvodci nalákali návštěvníky na zahalený Hitlerův obraz Evy Braunové. Před rozhrnutím závěsu vždy poslali děti na chodbu,“ připomněl kastelán Jiří Holub.

Podle něho se fiktivní portrét Evy Braunové dostal na zámek asi až po roce 1945 z Horního Maršova na Trutnovsku. Theodor Hilšer (1866 až 1930) proslul jako malíř historických obrazů, portrétů a také jako autor opony nazvané Apoteóza Thálie v Městském divadle v Mladé Boleslavi.