Článek
Na výstavě v mnichovské Staré pinakotéce tak mohou návštěvníci do 18. září obdivovat autoportrét Albrechta Dürera, génia německé renesance, tak jak se v roce 1500 viděl sám autor, než se chopil štětce a palety. Dürer si před vlastní malbou udělal na desce obrazu velmi přesnou podkladovou kresbu, která pak pod nánosy barvy zmizela. Pomocí infračervené reflektografie ji však můžeme po půl tisíciletí vidět do všech detailů a jde o skutečný zázrak renesančního umění.
Zcela precizně je vyšrafován celý obličej, detailně jsou zachyceny vlasy, rty, vousy a oči. Kresba je dokonce úžasnější než sama malba, která v konečném výsledku působí až moc akademicky. Dürer během malování změnil i výraz tváře. Na kresbě je zasmušilejší a zádumčivější, vypadá tu opravdu jako přemýšlivý génius. Dürer si nebyl v malbě nikdy moc jistý a sám kvůli tomu odjel do Benátek, aby si osvojil techniku italských mistrů a dosáhl tak na vavříny velkého tvůrce.
Konfrontace podkladové kresby a konečné malby, tak jak to nyní mohou spatřit návštěvníci výstavy ve Staré pinakotéce, ho však usvědčuje z toho, že byl ve všech ohledech lepší kreslíř než malíř, což mimochodem tvrdili už jeho současníci.