Článek
Traxler napsal spoustu písniček, které zpívalo několik generací. Mimo jiné ho za svého následovníka považoval Jaroslav Ježek, který mu svěřil svůj orchestr k jedné nahrávce. Autor písní Jedu nocí, Hádej, hadači, Bloudění v rytmu či Růžové brýle, které v minulosti zněly z původních šelakových gramodesek v podání orchestrů R. A. Dvorského či začínajícího Karla Vlacha, se v reakci na nástup komunismu v ČSR rozhodl v roce 1949 odejít na Západ.
Traxler napsal spoustu písniček, které zpívalo několik generací. Mimo jiné ho za svého následovníka považoval Jaroslav Ježek, který mu svěřil svůj orchestr k jedné nahrávce. Autor písní Jedu nocí, Hádej, hadači, Bloudění v rytmu či Růžové brýle, které v minulosti zněly z původních šelakových gramodesek v podání orchestrů R. A. Dvorského či začínajícího Karla Vlacha, se v reakci na nástup komunismu v ČSR rozhodl v roce 1949 odejít na Západ.
Jeho písničky se ozývaly i z filmového plátna při projekcích filmů Eva tropí hlouposti, Za tichých nocí či Sobota. Po útěku do Kanady Traxler krátce působil v rozhlasové stanici CBC. Pak se ale začal věnovat dalšímu svému koníčku, kreslení, a jako kreslič se prosadil v letecké společnosti Bombardier v Québecku.
Doma se cítil v Kanadě
Jiří Traxler se narodil se v roce 1912 v Táboře. Učarovala mu moderní hudba, naučil se hrát na bendžo a klavír a ještě během středoškolského studia aranžoval jazzové skladby pro studentský orchestr nazvaný světácky The Red Ace Players.
Jiří Traxler se narodil se v roce 1912 v Táboře. Učarovala mu moderní hudba, naučil se hrát na bendžo a klavír a ještě během středoškolského studia aranžoval jazzové skladby pro studentský orchestr nazvaný světácky The Red Ace Players.
Jiří Traxler se narodil se v roce 1912 v Táboře. Učarovala mu moderní hudba, naučil se hrát na bendžo a klavír a ještě během středoškolského studia aranžoval jazzové skladby pro studentský orchestr nazvaný světácky The Red Ace Players. "Jiří Traxler nebyl pouze slavným a úspěšným skladatelem a klavíristou. Byl i chlapem, který si uměl užívat života a radovat se z něj, který dokázal zúročit své talenty s vášní i nadhledem," řekl Havelka. Traxler podle něj patřil mezi několik skladatelů a interpretů, kteří vytvořili fenomén českého tanečního swingu.
Jiří Traxler se narodil se v roce 1912 v Táboře. Učarovala mu moderní hudba, naučil se hrát na bendžo a klavír a ještě během středoškolského studia aranžoval jazzové skladby pro studentský orchestr nazvaný světácky The Red Ace Players. "Jiří Traxler nebyl pouze slavným a úspěšným skladatelem a klavíristou. Byl i chlapem, který si uměl užívat života a radovat se z něj, který dokázal zúročit své talenty s vášní i nadhledem," řekl Havelka. Traxler podle něj patřil mezi několik skladatelů a interpretů, kteří vytvořili fenomén českého tanečního swingu.
Jiří Traxler se narodil se v roce 1912 v Táboře. Učarovala mu moderní hudba, naučil se hrát na bendžo a klavír a ještě během středoškolského studia aranžoval jazzové skladby pro studentský orchestr nazvaný světácky The Red Ace Players. "Jiří Traxler nebyl pouze slavným a úspěšným skladatelem a klavíristou. Byl i chlapem, který si uměl užívat života a radovat se z něj, který dokázal zúročit své talenty s vášní i nadhledem," řekl Havelka. Traxler podle něj patřil mezi několik skladatelů a interpretů, kteří vytvořili fenomén českého tanečního swingu. Společně s Kamilem Běhounkem napsal hudbu pro první českou crazy komedii Eva tropí hlouposti z roku 1938. Pro film Za tichých nocí o tři roky později jazzově přepracoval tři skladby Rudolfa Frimla, v té době žijícího v USA. Na návrh Lucernafilmu Miloše Havla dodal spolu s Josefem Stelibským hudbu a texty k filmu Sobota z roku 1944.
Jiří Traxler se narodil se v roce 1912 v Táboře. Učarovala mu moderní hudba, naučil se hrát na bendžo a klavír a ještě během středoškolského studia aranžoval jazzové skladby pro studentský orchestr nazvaný světácky The Red Ace Players. "Jiří Traxler nebyl pouze slavným a úspěšným skladatelem a klavíristou. Byl i chlapem, který si uměl užívat života a radovat se z něj, který dokázal zúročit své talenty s vášní i nadhledem," řekl Havelka. Traxler podle něj patřil mezi několik skladatelů a interpretů, kteří vytvořili fenomén českého tanečního swingu. Společně s Kamilem Běhounkem napsal hudbu pro první českou crazy komedii Eva tropí hlouposti z roku 1938. Pro film Za tichých nocí o tři roky později jazzově přepracoval tři skladby Rudolfa Frimla, v té době žijícího v USA. Na návrh Lucernafilmu Miloše Havla dodal spolu s Josefem Stelibským hudbu a texty k filmu Sobota z roku 1944.
Rozhodnutí odejít do Kanady, která se pro něj stala druhým domovem, bylo podle Traxlera snadné. "Zakázali mi hraní mých věcí v rozhlase a nemohl jsem konferovat Orchestr Karla Vlacha," vysvětlil Traxler v Havelkově dokumentu. Ani v době uvolnění v roce 1968 prý nezatoužil vrátit se. Teprve po 42 letech se poprvé setkal se zbytkem rodiny a spolužáky. Měl prý protichůdné pocity a když jel zpět, vracel se domů.