Proč jste si ze svého širokého repertoáru vybral pro Národní divadlo v Praze právě představení Králové slunce?

Balet Králové slunce je unikátní představení. Díky účasti předních světových tanečních umělců nabízí spojení moderních trendů choreografie různých zemí. Představení zahrnují odlišná baletní čísla a ideologie tanečníků i několika choreografů. Diváci sami uvidí, jak lze propojit prvky náročných moderních kompozic s půvabem klasického tance.

Inspirovala vás záliba v tanci, kterou proslul francouzský král Ludvík XIV., nazývaný Král slunce?

Ano, inspirací byla vskutku záliba Krále slunce v tanci. Hlavním prvkem v představeních Ludvíka XIV. byla akce. Každý v tehdejší Francii věděl, že král pořádá úžasné baletní večery, na nichž představoval nejnovější formy novodobého baletu. Moje pojetí baletu Králové slunce ale nepřipomíná éru barokního klasicismu ani běžná baletní představení – jedná se o unikátní kompozici.

Galavečer Králové slunce prezentuje přední tanečníky z řady světových divadel. Jakým způsobem probíhal výběr a obsazování osobností z tolika rozdílných souborů?

Herecké obsazení je založeno především na přátelských vztazích, které mezi námi převládají. Svým spolupracovníkům věřím a vím, že i oni důvěřují mně. Proto dávám při zkoušení umělcům úkoly cíleně tak, aby mohli připravit různé taneční kreace v závislosti na rozsahu a možnostech konkrétního představení. Vím, že umělci mají touhu zasahovat do představení, a proto je důležité, aby jim choreografové přenechali alespoň část tvůrčí svobody. Umění je svět otevřených možností, ať už mluvíme o filmu, hudbě nebo malování, pro mě je to vše součást velkého procesu vnímání světa.

Řadu let jste spolupracoval s předním českým choreografem Jiřím Kyliánem. Co vám tato spolupráce a jeho osobnost daly?

Jiří Kylián je Pan choreograf, který mi otevřel oči a vysvětlil, že nemusím hledat klišé u jiných, ale poradil mi, jak si prosadit osobní tvůrčí svobodu. On zachází s jevištěm hlubším způsobem než běžný choreograf. Zdůrazňuje význam nejen samotné choreografie, ale poukazuje i na důležitost světla, pohybu, zvuků, emocí a dramatu. Představení je dokonale vyvážené, a proto Jiří Kylián dokáže tak lehce ovládnout emoce diváků.

Žil jste v Nizozemsku. Proč jste se vrátil do Ruska?

Jsem v srdci vlastenec. Je snadné odejít, ale vždy nastane čas, kdy cítíte potřebu vrátit se, ale znamená to, že musíte začít od nuly. Abych byl upřímný, cítil jsem potřebu tvořit v zemi, kde jsem se narodil, nechci se stát Evropanem, ačkoliv jsem vzdělání získal v Evropě, kde jsem si také vytvořil ideový pohled na balet.

V Rusku nemám své vlastní divadlo, a tak jsem se stal producentem. Moje hry jsou uváděny už jen při zvláštních příležitostech, jako jsou právě výročí. Proto diváky srdečně zvu na unikátní představení v pražském Národním divadle, v jehož rámci uvedu i dvě světové baletní premiéry.