Hlavní obsah

Dmitrijevskij: představení Králové slunce je unikát

Právo, Radmila Hrdinová, Markéta Dlesková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V pražském Národním divadle bude 4. srpna uvedena česká premiéra mezinárodního baletního galapředstavení Králové slunce (Kings of the Sun). Uměleckým ředitelem projektu je choreograf Nikita Dmitrijevskij. Hostování vzniklo díky podpoře společnosti TVEL Fuel Company, která je součástí skupiny Rosatom, a představením oslaví 15. výročí svého založení. Mediálním partnerem projektu je deník Právo, jemuž Nikita Dmitrijevskij poskytl před hostováním v Praze rozhovor.

Foto: Právo

Nikita Dmitrijevskij říká, že balet Králové slunce je unikátní.

Článek

Proč jste si ze svého širokého repertoáru vybral pro Národní divadlo v Praze právě představení Králové slunce?

Balet Králové slunce je unikátní představení. Díky účasti předních světových tanečních umělců nabízí spojení moderních trendů choreografie různých zemí. Představení zahrnují odlišná baletní čísla a ideologie tanečníků i několika choreografů. Diváci sami uvidí, jak lze propojit prvky náročných moderních kompozic s půvabem klasického tance.

Inspirovala vás záliba v tanci, kterou proslul francouzský král Ludvík XIV., nazývaný Král slunce?

Ano, inspirací byla vskutku záliba Krále slunce v tanci. Hlavním prvkem v představeních Ludvíka XIV. byla akce. Každý v tehdejší Francii věděl, že král pořádá úžasné baletní večery, na nichž představoval nejnovější formy novodobého baletu. Moje pojetí baletu Králové slunce ale nepřipomíná éru barokního klasicismu ani běžná baletní představení – jedná se o unikátní kompozici.

Galavečer Králové slunce prezentuje přední tanečníky z řady světových divadel. Jakým způsobem probíhal výběr a obsazování osobností z tolika rozdílných souborů?

Herecké obsazení je založeno především na přátelských vztazích, které mezi námi převládají. Svým spolupracovníkům věřím a vím, že i oni důvěřují mně. Proto dávám při zkoušení umělcům úkoly cíleně tak, aby mohli připravit různé taneční kreace v závislosti na rozsahu a možnostech konkrétního představení. Vím, že umělci mají touhu zasahovat do představení, a proto je důležité, aby jim choreografové přenechali alespoň část tvůrčí svobody. Umění je svět otevřených možností, ať už mluvíme o filmu, hudbě nebo malování, pro mě je to vše součást velkého procesu vnímání světa.

Řadu let jste spolupracoval s předním českým choreografem Jiřím Kyliánem. Co vám tato spolupráce a jeho osobnost daly?

Jiří Kylián je Pan choreograf, který mi otevřel oči a vysvětlil, že nemusím hledat klišé u jiných, ale poradil mi, jak si prosadit osobní tvůrčí svobodu. On zachází s jevištěm hlubším způsobem než běžný choreograf. Zdůrazňuje význam nejen samotné choreografie, ale poukazuje i na důležitost světla, pohybu, zvuků, emocí a dramatu. Představení je dokonale vyvážené, a proto Jiří Kylián dokáže tak lehce ovládnout emoce diváků.

Žil jste v Nizozemsku. Proč jste se vrátil do Ruska?

Jsem v srdci vlastenec. Je snadné odejít, ale vždy nastane čas, kdy cítíte potřebu vrátit se, ale znamená to, že musíte začít od nuly. Abych byl upřímný, cítil jsem potřebu tvořit v zemi, kde jsem se narodil, nechci se stát Evropanem, ačkoliv jsem vzdělání získal v Evropě, kde jsem si také vytvořil ideový pohled na balet.

V Rusku nemám své vlastní divadlo, a tak jsem se stal producentem. Moje hry jsou uváděny už jen při zvláštních příležitostech, jako jsou právě výročí. Proto diváky srdečně zvu na unikátní představení v pražském Národním divadle, v jehož rámci uvedu i dvě světové baletní premiéry.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám