Autor Jiří A. Svoboda má už za sebou podobnou knihu. Jmenovala se Mistři kamenného dláta a vyšla před pětadvaceti lety. V Počátcích umění nyní nabízí ještě hlubší sondu do tajů pravěkého umění.

Důvodem je i fakt, že za poslední čtvrtstoletí se výsledky bádání v tomto oboru výrazně posunuly. Pokusy se například dělaly se zvuky v jeskyních, které naznačují, že malby koní a mamutů kdysi doprovázely rytmické údery na krápníky a zvuky primitivních flétniček. Vnímání výtvarného umění se tak úzce spojovalo s akustickými vjemy.

Antropologie i archeologie

Svoboda obsáhle bilancuje odborné názory, tak, jak je ve vztahu k umění pravěkých lovců různě formují odborníci už více než 150 let. K přesnějšímu poznání využívá poznatky současné archeologie, uměnovědy, historie kultury i antropologie.

Dějiny malířství a sochařství budou zřejmě starší, než se obecně předpokládá. Většina lidoopů má kupříkladu vrozenou schopnost malovat a velmi zdařile ladí barvy a vzájemně je kombinuje. Nejinak tomu bylo i u prvních lidí, byť se nám jejich díla nedochovala. Pravěk je ostatně velmi zajímavé období. Má svoje umění temnoty i umění na světle, umění pro živé i umění pro mrtvé, umění s krátkodobým působením i dlouhodobým. Škála byla překvapivě pestrá.

Kniha pro odborníky

Umělci využívali nejrůznější materiály a techniky, zkoušeli rozmanité výtvarné možnosti, měli vztah k barevné symbolice. Červená byla pro ně barva života, černá smrti, žlutá představovala zemi a bílá byla barva duchů. Ze světa zvířat si umělec vybíral určité druhy a byl v tom vždy cílený záměr.

Kniha je dosti obtížná na „rekreační“ čtení, vyžaduje hlubší znalosti a pochopení čtenáře. V každém případě je to však původní česká práce zasvěceného odborníka, který své úvahy o smyslu a funkci pravěkého umění doprovodil i soupisem a charakteristikou nejvýznamnějších archeologických lokalit.

Celkové hodnocení: 80 %