Niemena, který začínal v jedné z vůbec prvních polských beatových skupin Niebiesko-Czarni, proslavila píseň Dziwny jest ten swiat, která se stala hymnou jeho generace. Objevila se na stejnojmenném rhythmandblues ovlivněném debutovém albu z roku 1967, které už nahrál se skupinou Akwarele a jež v anglické verzi o pět let později vydala americká firma CBS. V závěru dekády se zpěvák přiklonil k progresivnímu rocku, což se ukázalo už na albu Enigmatic z roku 1969, které mohli poznat i tuzemští posluchači, neb je vydal i Supraphon.

Klíčová dvě  "červené alba" nazývaná podle první písně Człowiek jam niewdzięczny  z počátku sedmdesátých let nahrál s předními polskými jazzmany houslistou Michalem Urbaniakem a saxofonistou Zbigniewem Namysłowskim. Niemen na nich definoval vlastní styl, výslovně umělecký, který spojoval slovanskou melodičnost s výboji art rocku a jazz rocku.

Niemenova originalita byla taková, že se podobně jako přední polští jazzmani prosadil i v zahraničí. Vydával desky pro firmu CBS, na nichž ho doprovázeli přední světové jazzrockoví hráči včetně baskytaristy Mahavishnu Orchestra Ricka Lairda. Komponoval rovněž divadelní a filmovou hudbu, například do filmu Svatba Andrzeje Wajdy.

V posledních letech se Niemen (vlastním jménem Czeslaw Wydrzycki) soustředil především na sólovou práci ve svém studiu, při níž hojně využíval syntezátory. V Polsku je známý i svými grafickými pracemi vytvářenými s pomocí počítače.