Proč Středočeský kraj odmítá zveřejnit posudek na projekt ředitelky Galerie Středočeského kraje Jany Šorfové, čelící podezření z plagiátorství, když hodnocení autora posudku Petra Vlasáka je pozitivní?

Přání nezveřejňovat jsme dostali od pana Vlasáka, já jsem posudek nezadával, zadával ho odbor kultury. Pokud by pan Vlasák změnil názor, jeho posudek rádi zveřejníme.

Jak si vysvětlujete rozpor, že kraj několik týdnů tvrdil, že o dalším osudu ředitelky GASK rozhodne až na základě posudku o plagiátorství? Petr Vlasák přitom Právu minulý týden sdělil, že zadání posuzovat plagiátorství nedostal.

Zadali jsme požadavek komplexního posouzení, neříkali jsme panu Vlasákovi, co všechno má posoudit. Předpokládám, že když má odborník posoudit nějaký text, posoudí jej po všech stránkách. Pan Vlasák se měl vyjádřit ke všem aspektům té práce, a tedy i k tomu, jestli ji dotyčný opsal.

Bude kraj zadávat nový posudek?

V tuto chvíli nevidíme důvod, tento posudek vyznívá jednoznačně pozitivně. Zároveň máme prohlášení Moniky Burian, od níž měla text paní Šorfová opsat – ta v něm jasně  konstatovala, že projekt psaly spolu, že nejde o plagiát.

Jana Šorfová však Moniku Burian jako spoluautorku neuvedla, navíc dosud v médiích prohlašovala, že psala koncepci sama a s Monikou Burian o problematice pouze diskutovaly.

To nevím, nebudu zkoumat komu, co říkala, mně to neříkala. Na návrh koncepce předkládaný během výběrového řízení ani nelze pohlížet jako na autorské dílo, na něž by se vztahoval autorský zákon. V komisi, která Janu Šorfovou vybírala, byli odborníci zvenčí, a pokud měli pocit, že její práci už někde viděli, měli nám to říct.

Předpokládám, že tito odborníci svůj obor dobře znají, protože já paní Šorfovou vůbec neznal. Dávno před konkurzem mi ji do kanceláře přivedli Jan Třeštík s Jiřím Fajtem s tím, že je to báječná kandidátka – přesto jsem se rozhodl udělat výběrové řízení. Čili komise ji doporučila a výsledek je, že ji teď chtějí odvolat.  Osobně jsem nabízel místo ředitele Jiřímu Fajtovi, on to však odmítl a doporučil Janu Šorfovou.

Členové komise, v níž mimo jiné zasedli právě Jiří Fajt a Jan Třeštík, tvrdí, že při rozhodování také vycházeli z profesních zkušeností, které Jana Šorfová uvedla ve svém životopise. Některé z nich se však později ukázaly jako ne zcela pravdivé.

V kulturní obci se nepohybuji, nedokážu posoudit, že to, co paní Šorfová píše, je pravda, nebo není. Neříkejte mi, že lidé, kteří tolik let v tomto oboru pracují a paní Šorfovou znají mnoho let, jsou najednou překvapeni. Nechci nikoho podezřívat, mám pocit, že se neshodli na nějakých názorech, nevím, jestli je to způsobeno tím, že panu profesoru Fajtovi nevyšla ta Národní galerie (Fajt neúspěšně kandidoval na post generálního ředitele NG, pozn. red.) a možná by teď vzal zavděk i naším GASKem – nechci mu křivdit. Ale tento názorový přemet si nedokážu vysvětlit, přijde mi to divné.

Je tedy plná zodpovědnost na odborné komisi?

Jednoznačně. Už jen tím, že mi Janu Šorfovou Jan Třeštík i Jiří Fajt osobně doporučili, nesou za ni plnou odpovědnost. A jestli dneska změnili názor, měli by zpytovat svědomí, proč tu chybu udělali. Pokud ji udělali.

Z kraje zaznívá kritika na hospodaření předchozího vedení GASK v čele s Janem Třeštíkem, které skončilo v několikamiliónové ztrátě? Jak se to mohlo stát?

Každé otevření takové instituce je poměrně obtížné, neděje se to každý rok. Čili minulé vedení mělo situaci složitou, protože na začátku nevědělo, kam se finančně vejdou. Byl bych tady relativně tolerantní v tom smyslu, že první rok byl zkušební, bylo to období hledání. Nyní si myslím, že se GASK ekonomicky i provozně našel a víme, na čem jsme. Teď by měla přijít fáze ekonomické stabilizace.

Jana Šorfová tedy zůstává na postu ředitelky GASK?

Janě Šorfové dáme korektně čas, aby přesvědčila veřejnost, že je osoba na pravém místě. Pokud nevyužije tuto šanci, budeme si muset hledat někoho jiného. V její koncepci jí dáme volnou ruku, stejně jako u bývalého vedení. Dění v galerii, ohlasy, návštěvnost i počet akcí budeme sledovat a výsledky vyhodnotíme.