"Správní rada (festivalu) toto vyjádření velmi rozhodně odsuzuje a prohlašuje Larse von Triera na festivalu v Cannes za nežádoucí osobu, a to s okamžitou platností," píše se v komuniké.

Rozhodnutí bylo přijato na zvláštním zasedání správní rady, které dnes ráno kvůli von Trierovi svolal prezident festivalu Gilles Jacob.

Dokonce rozumím Hitlerovi, i když jeho činy neschvaluji, stejně jako neschvaluji druhou světovou válku. Jen si ho dovedu představit nakonec samotného v krytuLars von Trier

V komuniké se také uvádí, že festival nabízí umělcům z celého světa výjimečnou tribunu k předvedení svých děl a k obraně svobody slova a tvorby. Vyslovuje se v něm pak hluboké politování na tím, že Lars von Trier této tribuny využil "k nepřijatelným, netolerovatelným výrokům, jež odporují ideálům humanity a velkorysosti, jež tvoří základ samotné existence festivalu".

Von Trier se za své výroky omluvil, ale organizátory festivalu tím neobměkčil.

Vše začalo ve středu, kdy režisér mluvil o Wagnerově hudbě ve svém filmu a dostal se ke svému původu.

"Dlouhá léta jsem myslel, že jsem Žid, a byl jsem za to vděčný. Pak jsem ale zjistil, že to není pravda a že má rodina pochází z Německa. A že jsem v podstatě nacista. Což mi také udělalo radost,“ řekl.

„Dokonce rozumím Hitlerovi, i když jeho činy neschvaluji, stejně jako neschvaluji druhou světovou válku. Jen si ho dovedu představit nakonec samotného v krytu…,“ uvedl Trier.

Lars von Trier patří k nejuznávanějším umělcům na světě. Natočil snímky jako Tanec v temnotách, Idioti, Manderlay či Dogville. O jeho seriálu Království se mluví jako o kultovní záležitosti a milníku v dějinách televizní tvorby.

Vizitka dánského režiséra Larse von Triera (55):
- Má pověst provokativního umělce, tvořícího originální filmová díla. Na svém kontě má řadu celovečerních filmů, například Idioti, Dogville či Prolomit vlny, je držitelem mnoha filmových ocenění.
- Proslavil se jako spoluautor uměleckého manifestu Dogma 95, z něhož se vyvinulo významné evropské filmové hnutí. Hlavní myšlenkou manifestu je odstranění jakýchkoliv filmových efektů a soustředění se na příběh a herecké výkony.
- Absolvoval Dánskou filmovou školu v Kodani. Už za studií získal za své filmy několik ocenění. Počátkem 90. let stál u zrodu filmové společnosti Zentropa Entertainment, která mu měla zajisti tvůrčí svobodu. Aby společnosti dodal finance, natočil dvě řady televizní minisérie z nemocničního prostředí s názvem Království.
- V roce 1984 natočil snímek Prvek zločinu, který se stal základem takzvané evropské trilogie, kterou doplnily filmy Epidemic (1987) a Evropa (1991). Filmem Dogville (2003) odstartoval další, dosud nedokončenou trilogii s názvem USA: země možností. Jejím druhým dílem je film Manderlay, natočený před šesti lety.
- Principy programu Dogma 95, které formuloval spolu s dánským režisérem Thomasem Vinterbergem, částečně uplatnil ve snímcích Prolomit vlny (1996) a Tanec v temnotách (2000). Plně se jím pak řídil v roce 1998 při natáčení filmu Idioti.
- Mezi jeho umělecké vzory patří vedle Ingmara Bergmanna například i Stanley Kubrick či Bertold Brecht, díla svých současných kolegů prý záměrně nesleduje.
- Narodil se 30. dubna 1956 v Kodani. Jeho rodiče mu údajně ponechávali odmala takovou volnost, že ho to až traumatizovalo. Později se mu prý matka svěřila, že není synem svého otce Ulfa Triera, ale umělce Fritze Michaela Hartmanna, kterým se nechala oplodnit, aby syn zdědil jeho tvůrčí geny.
- Předložka "von" se stala součástí jeho jména za studií. Jakoby šlechtickým přídomkem si prý jeho spolužáci dělali legraci z toho, že jméno Lars i příjmení Trier jsou v Dánsku velmi rozšířená.