Než na premiéru s podmračenými teatrology je samozřejmě lepší počkat si na reprízu, i když v malém sále Radosti jeden vyčnívá mezi nejmladšími ročníky mateřinek jako Gulliver v Liliputu. Však děti tak nějak podezíravě na obra zíraly.

Kdo krade, spálí se

Pěkně loutkářská je už výprava Ireny Marečkové: bedna, vozík na kolečkách, věšák na prádlo se schnoucími punčochami a podkolenkami, paraván se záclonami, dečkami a ručníky. Kostýmy herců a veselé loutky k tomu všemu pěkně ladily.
A pak se jevišťátko zaplnilo činorodými morčaty Borkovou a Radkem, zlomyslnou kunou Pepinou, věrným pomocníkem kosem Kamilem, a také Igorem, což je hafající mops s ocáskem „zatočeným jak hovínko“.

Hrát pro nejmenší není vůbec nic lehkého. U nás existují dva vektory. Jeden ztělesňuje pitvořící se a s dětmi šišlající Dáda Patrasová. Je falešný jak princezna Xénie a vychovává příští televizní konzumenty. Druhý je náročnější, s dětmi si hrající. Ctí ho Eva Hrušková. Budiž jí ke cti, že učí děti milovat pohádky a divadlo.

Ryšánek Schmiedtová se chválabohu vydala druhou cestou. Igor má svátek, morčata se rozhodla upéci mu bábovku, a kolem ní se strhla mela jak z omalovánek. Kuna-potvůrka krade a pomlouvá a než to zvířátka odhalí, bábovka je málem v troubě.
Inscenace je kontaktní, doprovází ji snadno zapamatovatelné písničky Petra Šmiřáka. A naučení? Kdo krade, spálí si pracky. Škoda, že to už dávno platí jen v pohádkách.

To svedou jen morčata

Na každém herci, který hraje pro děti, je poznat každičké falešné gesto. Je vidět, že k malým divákům teprve hledají cestu Jiří M. Valůšek (morče Radek) a Petr Šmiřák (mops Igor) – toho ovšem zachránily zmíněné písničky a hudba.

Pro mateřinky dobrou připravenost prokázaly Silvia Soldánová (morče Borková), Stanislava Havelková (kos Kamil) a Kateřina Höferová (kuna Pepina). Jinak ale platí, že „bábovku upéct do zlata, to svedou jenom morčata“. I kritik si zapamatuje, že se peče z mouky polohrubé, a vrazit se do toho mají tři žloutky a jedno vejce celé…

Divadlo Radost Brno - Janka Ryšánek Schmiedtová: Jak morčata pekla bábovku. Režie Janka Ryšánek Schmiedtová, dramaturgie Eva Janěková, výprava Irena Marečková, hudba Petr Šmiřák. Světová premiéra 1. dubna, psáno z reprízy 9. května 2011.

Celkové hodnocení: 70%