A když se k tomu ještě přidá manželovi k nerozeznání podobný hotelový sluha, otočná postel a žárlivý Španěl, je zaděláno na výtečnou komedii, jaké uměl jen francouzský dramatik Georges Feydeau. Jeho Brouk v hlavě těší diváky už bezmála sto let. Režisér a scenárista Zdeněk Zelenka přepsal Feydeaua pro televizi a do vděčné dvojrole pana Champsboisy a sluhy Boutona obsadil Viktora Preisse, který v ní exceluje už šestý rok v pražském Divadle na Vinohradech.

Gradace nedorozumění

Zelenka hru zhutnil šikovným způsobem (až na poněkud zavádějící úvod), který respektuje zákony feydeauovské frašky, jež strhuje diváky gradací nedorozumění. V Zelenkově režii Brouka se omyl vrší na omyl v rychlém tempu a divák má pocit, že se to už nikdy nedá do pořádku. Ale v tom je právě kouzlo frašky, že po všem třeštění a pachtění jsou nakonec všichni uspokojeni. I když Zelenka nechal příjemnou tečku v pochybnosti, zda Champsboisy opravdu dokáže vyhnat manželce brouka z hlavy. Inscenace stojí na typově přesně obsazených hereckých hvězdách pražských divadel. Z vinohradského Brouka je tu pouze Viktor Preiss, který mistrně zvládá umění, jak odlišit obě postavy: ustaraného, žárlícího a ukřivděného Champsboisye a šťastného opilce Boutona s úsměvem od ucha k uchu, jehož by jistě šlo hrát jako dementního blba, ale nebyla by to taková legrace, aniž by to bylo hodno Preissova herectví, mistrně pracujícího s mimickým i řečovým detailem, jímž dokáže nahlédnout pod povrch textu.

Zelenka šťastně vstoupil do nového roku

Výborný byl i tokající kohoutek Tournel Jana Hrušínského, výbušný a s textem neodolatelně zacházející Carlos Martina Dejdara, potměšilý doktor Finache Františka Němce, permanentně vojácky zuřící majitel hotelu U Něžné kočičky Václava Postráneckého, až po malou, ale s chutí zahranou figurku Baptistina Stanislava Fišera. Slabinou vyrovnaného obsazení byl Michal Novotný, který vděčnou roli blábolícího Kamila omezil jen na dobromyslného tlouštíka. Dámskému obsazení vévodila elegantní, byť herecky občas trochu jednostrunná Zlata Adamovská. Když k tomu připočteme krásné kostýmy a luxusní interiéry, je tu divácká komedie, kterou Zelenka vstoupil šťastně do nového roku a která dokázala, že si loni hlavní cenu na Novoměstském hrnci smíchu neodnesla neprávem. Feydeau by se určitě bavil a záviděl by televizi možnost, jak přivést na scénu oba dvojníky. To divadlo neumí.