Hlavní obsah

Noro Držiak o filmu Alois Nebel: Všichni se museli zbavit fixace na hraný materiál

Právo, Kateřina Farná

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letos v říjnu by měla mít premiéru filmová adaptace kultovní komiksové série Alois Nebel autorů Jaroslava Rudiše a Jaromíra Švejdíka alias Jaromíra 99. Režisérské úlohy se zhostil debutant Tomáš Luňák, snímek vzniká v koprodukci České republiky, Slovenska a Německa.

Foto: archiv, Právo

Animátor a majitel studia Tobogang Noro Držiak byl porotcem na nedávném AniFestu.

Článek

Na animaci pracují i lidé ze slovenského studia Tobogang, na vizuální stránku dohlíží animátor, režisér a majitel studia Noro Držiak. Podle jeho slov animátoři v těchto dnech finišují, obraz bude kompletně hotov do konce května.

Pro co nejvěrnější zachování výtvarného stylu předlohy (kontrastní černobílá kresba) zvolili tvůrci tradiční technologii rotoscopingu, kombinující hraný a animovaný film.

„Nejprve se natočil hraný snímek, což animátorům pomáhalo při hereckém vyjadřování. Takže herci trochu přeháněli nebo měli třeba namalovány vrásky. Když se film natočil, Jaromír začal kreslit vybrané záběry a udělal se nový zpětný storyboard,“ prozradil Noro Držiak (36) s tím, že animace má magii, kterou hraný film postrádá, protože je příliš realistický.

Předloha jako nebezpečí

Samotářského Aloise Nebela, výpravčího v zapadlé železniční stanici Bílý Potok, hraje divadelní režisér a herec Miroslav Krobot, jako Oldu uvidíme letos cenami ověnčeného Ondřeje Malého a Karel Roden se objeví jako Němý.

Držiak doplnil, že právě hraná předloha znamenala pro animátory zároveň velké nebezpečí: „Všichni se museli zbavit fixace na hraný materiál. Reálné herectví funguje jinak než animované, je titěrnější, což kresba nemůže obsáhnout. Animace si vypichuje z obrazu hlavní věci, důležité bylo vybalancovat, kam až můžeme s animací zajít.“

Rotoscoping se používá zejména tam, kde je třeba zachytit realistický pohyb, nejlépe figur: „Je to velmi dobrá pomůcka, ale je nezbytné najít určitou formu stylizace, a ne jen tupě obkreslovat realitu, která naopak snadno prozradí chyby v animaci.“

I když takřka vše je ve filmu děláno ručně, políčko po políčku je animováno, občas se propíjí záběry také z reálného prostředí.

Reklama

Výběr článků

Načítám