S Hrušínským hrála také rodičovskou dvojici policejního praktikanta Hlaváčka ve filmu Rozpuštěný a vypuštěný nebo matku dívky Píšťalky ve třetím díle trilogie o Básnících.

Holišová se narodila 11. července 1930 v Nenkovicích u Kyjova. V roce 1956 absolvovala Janáčkovu Akademii múzických umění, v letech 1956-1959 byla angažována v Brně. V roce 1960 získala angažmá v pražském Národním divadle, kde působila až do listopadu 1992 a ztvárnila tu přes šest desítek rolí. Těmi posledními byly koncem 80. let Paní Kvačková v inscenaci Král Jindřich IV. a Chrobačka ve hře Ze života hmyzu.

Blažena Holišová v roce 1963

Blažena Holišová v roce 1963

FOTO: ČTK

V roce 1957 si Holišovou vybral režisér Ladislav Helge pro hlavní ženskou roli Andulky ve svém filmovém debutu Škola otců, kde ztvárnila partnerku Karla Högera. Hrála také ve válečném dramatu režisérů Kadára a Klose Smrt si říká Engelchen, vytvořila postavu barvířovy ženy ve Vávrově snímku Kladivo na čarodějnice, objevila se v komedii Rozpuštěný a vypuštěný či ve filmu Pozor, vizita!.

Blažena Holišová (uprostřed) ve hře A. N. Ostrovského Výnosné místo v ND.

Blažena Holišová (uprostřed) ve hře A. N. Ostrovského Výnosné místo v ND.

FOTO: Humpálová Zuzana, ČTK

Na divadle i ve filmu Holišová nejprve představovala rozmanité dívčí typy, které pojednala s civilní střídmostí a s velkým smyslem pro autenticitu. Od poloviny 60. let byla obsazována do postav rozšafných a energických manželek a matek (Můj brácha má príma bráchu, Slavnosti sněženek). Ve filmové roli se naposledy objevila v roce 1987 jako paní Hubáčková ve snímku Dušana Kleina Jak básníků chutná život.