„Letošní ročník nabídne návštěvníkům přehlídku toho nejzajímavějšího z české a slovenské výtvarné fotografie, kterou pojímáme jako médium v celku a v co nejširším záběru. Začínáme prapůvodními fotografiemi z roku 1860 a končíme rokem 2011,“ upřesnila ředitelka festivalu Iva Nesvadbová.

„Do budoucna plánujeme rozšíření o galerie z Polska a Maďarska, abychom střední Evropu stáhli do Prahy a vznikla tak platforma konfrontace,“ dodala.

Ve Výstavní síni Mánes si mohou zájemci prohlédnout i zakoupit snímky již zavedených autorů, jakými jsou Jan Saudek, Tono Stano, Tomáš Bican, Bára Prášilová, Tereza z Davle nebo Gabina Fárová (ta pořídila i chytlavou fotografii na plakátu s názvem Zlatuše).

Unikátní kolekce Jaromíra Funkeho

Vzácné sbírky klasiků vystavují soukromé galerie a společnosti (České centrum fotografie, Leica Gallery či Galerie Montanelli). Jednu unikátní je třeba vyzdvihnout – kolekci dvanácti černobílých fotografií od Jaromíra Funkeho, která je v majetku společnosti PPF Art, jejíž sbírka fotografií čítá na 1200 děl od sedmdesáti českých nebo slovenských autorů.

„Těchto dvanáct fotografií jsem koupil nedávno ze sbírky rodiny blízké Jaromíru Funkemu, který jí je daroval. Snažím se nenakupovat přes prostředníky nebo aukce, protože tak mám největší záruku pravosti a kvality,“ prozradil kurátor PPF Art Pavel Lagner s tím, že společnost vlastní patnáct Funkeho originálů. „Mám z této koupě velkou radost, protože Funke se obecně špatně sbírá,“ dodal.

V rámci projektu Máte doma Sudka? mohou návštěvníci přinést do Mánesu staré fotografie a odborníci z Uměleckoprůmyslového muzea posoudí, zda mají historickou a uměleckou cenu.

„Spousta lidí má doma díla, o jejichž hodnotě nemá ponětí. Tato akce může odhalit opravdové poklady,“ vyzývá Nesvadbová.

Talentovaní studenti

Tradičně je na této akci značný prostor věnován nejmladší tvůrčí generaci ze středních a vysokých odborných škol. Zdařilou kolekci prezentuje například Opavská škola fotografie.

„Zejména pro studenty je to úžasná možnost dostat se do povědomí návštěvníků. Mají možnost navázat kontakty, vždyť zrovna Tereza Vlčková, která doslova zazářila na Prague Photu před třemi lety, je už mezinárodní hvězdou,“ říká vedoucí opavského Institutu tvůrčí fotografie Vladimír Birgus.

„Představujeme další studenty, kteří mají velký potenciál. Vybrali jsme práce z portrétů, inscenované tvorby a fúze různých médií, aby to nebylo příliš roztříštěné. Jinak jsme velmi univerzální škola,“ dodává Birgus.

Na základní Prague Photo navazuje do 5. května festival, v rámci něhož se budou kurátorské projekty konat na dalších patnácti místech české metropole (Galerie Rudolfinum, Galerie Václava Špály, Národní technické muzeum, Centrum současného umění DOX a další).