Podle zákona musí nyní ČT odevzdávat měsíčně Státnímu fondu pro podporu kinematografie dvanáct a půl miliónu z reklamních příjmů. Zbytek jde Státnímu fondu kultury a na digitalizaci. Fond tak v posledních letech rozděluje zhruba 300 miliónů korun, loni to bylo téměř 225 miliónů korun, přičemž členové rady Fondu projednali celkem 268 žádostí a podporu získala téměř každá druhá. Letos může být rozděleno 200 miliónů korun.

Nad výhledem na další roky visí z důvodu nestabilního financování velký otazník. Pokud zmizí peníze z reklam v ČT, může nastat velký problém.

Reklama diváky obtěžuje

Jak Právu sdělil tiskový mluvčí ČT Ladislav Šticha, generální ředitel Janeček reklamu na ČT v obecné rovině nechce kvůli negativním ohlasům diváků, které reklama obtěžuje.

„Pokud ovšem politici rozhodnou, že využijí obrazovky ČT k získání finančních prostředků pro oblasti, na které stát nemá, tak samozřejmě takový zákon naplníme,“ dodal Šticha.

Producent Pavel Strnad (dělal na filmech Protektor či Katka) k tomu říká: „Připadá mi to jako lepší alternativa než původně navrhovaný systém výběrů poplatků od všech televizí a distributorů. Daň za to ovšem zaplatíme všichni tím, že reklama v ČT zůstane. Asi se to líbí jejím zadavatelům, protože nevznikne monopol, respektive duopol Novy a Primy. Má to tedy sice spoustu faktorů pro a proti, ale pro financování fondu to považuji v tuto chvíli za nejefektivnější způsob.“

Producent Tomáš Hoffman (Ženy v pokušení, Román pro muže) ale připomíná, že problém financování kinematografie souvisí s reklamou v ČT jen aktuálně, a nikoli systémově.

Potřebujeme standardní dlouhodobý systém

„Jako producent českých filmů ve vlastním zájmu říkám prodloužit. Jako koncesionář ČT, který platí zvýšené poplatky, musím trvat na slíbeném neprodlužovat. V obou rolích je mi líto, že podobná situace vůbec mohla vzniknout. Financování českého filmu by nemělo být každé dva roky závislé na tom, jak zkušeně dokážou lobbovat zainteresované subjekty s protichůdnými zájmy. Potřebujeme standardní systém, který bude financování fondu řešit v dlouhodobém horizontu. Prý se na něm, ale pokolikáté už, pracuje,“ říká.

Jak to tedy nakonec dopadne, když návrh na prodloužení reklam v ČT neprojde? „Varianty samozřejmě existují a při projednávání návrhu zákona o ČT od senátorů Jiřího Oberfalzera, Tomáše Töpfra a Richarda Svobody budou veřejně prezentovány,“ sdělil Právu mluvčí Ministerstva kultury ČR Stanislav Brunclík.