Hlavní obsah

Spisovatel a producent se hádají, kdo napsal scénář Habermannova mlýna

Soudní dohru budou mít pravděpodobně spory o autorství scénáře k úspěšnému filmu Habermannův mlýn, který má na základě nominací šanci získat až šest Českých lvů. Autor románové předlohy a několika verzí scénáře Josef Urban se cítí podveden německým producentem Karlem Dirkou. Ten jej totiž jako autora scénáře neuvedl v titulcích a Urbanovi hrozí to, že o nominaci na prestižní ocenění či samotnou sošku za nejlepší scénář přijde.

Článek

Dirka obvinění odmítá. Tvrdí, že autorem scénáře je někdo jiný.

Dirka obvinění odmítá. Tvrdí, že autorem scénáře je někdo jiný.

Dirka obvinění odmítá. Tvrdí, že autorem scénáře je někdo jiný. "Na základě podepsané smlouvy mám být uváděn jako hlavní autor. Producent má právo přizvat ke spolupráci i další scenáristy. Jejich jména mají být uvedena až za mým. V titulcích se ale objevil jako hlavní scenárista jen Wolfgang Limmer," uvedl Urban, který tak v titulcích figuruje jen jako autor námětu. "Vše jsem už předal svému německému právníkovi. Podáme dvě žaloby. Jednak obchodní a také trestněprávní kvůli podezření, že se producent dopustil podvodu," řekl.

Dirka obvinění odmítá. Tvrdí, že autorem scénáře je někdo jiný. "Na základě podepsané smlouvy mám být uváděn jako hlavní autor. Producent má právo přizvat ke spolupráci i další scenáristy. Jejich jména mají být uvedena až za mým. V titulcích se ale objevil jako hlavní scenárista jen Wolfgang Limmer," uvedl Urban, který tak v titulcích figuruje jen jako autor námětu. "Vše jsem už předal svému německému právníkovi. Podáme dvě žaloby. Jednak obchodní a také trestněprávní kvůli podezření, že se producent dopustil podvodu," řekl.

Hlavní producent úspěšného česko-německého filmu Karel Dirka obvinění odmítá. "Pan Urban napsal novelu, kterou jsem četl. Spojil jsem se s ním ohledně zakoupení práv. Nakonec jsme podepsali smlouvu o zakoupení práv na námět i scénář," řekl Dirka. Tvrdí, že všechny čtyři verze Urbanova scénáře ale byly nepoužitelné a režisér Juraj Herz je odmítl natočit. "Nakonec jsme vše předali panu Limmerovi, který napsal nový scénář. Ten je tedy kompletně předělaný. Proto jej v titulcích také uvádíme," tvrdí Dirka.

Jedenáckrát přepisovaný příběh

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér. Urban je ale přesvědčen o tom, že stále má právo na to, být uváděn jako scenárista. "Jednak na základě platné smlouvy. Navíc i podle autorského zákona. Habermann je má vymyšlená postava. Jeho příběh je mou uměleckou licencí na pozadí skutečných historických událostí. Tvůrci filmu vzali celý tento příběh. To se podle zákona nedá posuzovat jen jako námět," tvrdí spisovatel.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér. Urban je ale přesvědčen o tom, že stále má právo na to, být uváděn jako scenárista. "Jednak na základě platné smlouvy. Navíc i podle autorského zákona. Habermann je má vymyšlená postava. Jeho příběh je mou uměleckou licencí na pozadí skutečných historických událostí. Tvůrci filmu vzali celý tento příběh. To se podle zákona nedá posuzovat jen jako námět," tvrdí spisovatel.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér. Urban je ale přesvědčen o tom, že stále má právo na to, být uváděn jako scenárista. "Jednak na základě platné smlouvy. Navíc i podle autorského zákona. Habermann je má vymyšlená postava. Jeho příběh je mou uměleckou licencí na pozadí skutečných historických událostí. Tvůrci filmu vzali celý tento příběh. To se podle zákona nedá posuzovat jen jako námět," tvrdí spisovatel. Ten nyní společně se svým týmem pracuje na novém celovečerním filmu. Země divokých sviní, který tematicky na Habermanna přímo navazuje, navíc se odehrává v podstatě ve stejné lokalitě. "I proto chci, aby byly smlouvy dodrženy. Jde o mou desetiletou práci a její kontinuitu. Pro naše partnery je otázka kreditu prvořadá. Proto se ke své práci hlásím. Myslím, že pokud nežijeme v Kocourkově, neměl by mně toto právo nikdo upírat, ani německý producent. Navíc pokud by slova Dirky byla pravdivá, za scénář by neplatil. A nebyla to zanedbatelná částka," tvrdí Urban.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér. Urban je ale přesvědčen o tom, že stále má právo na to, být uváděn jako scenárista. "Jednak na základě platné smlouvy. Navíc i podle autorského zákona. Habermann je má vymyšlená postava. Jeho příběh je mou uměleckou licencí na pozadí skutečných historických událostí. Tvůrci filmu vzali celý tento příběh. To se podle zákona nedá posuzovat jen jako námět," tvrdí spisovatel. Ten nyní společně se svým týmem pracuje na novém celovečerním filmu. Země divokých sviní, který tematicky na Habermanna přímo navazuje, navíc se odehrává v podstatě ve stejné lokalitě. "I proto chci, aby byly smlouvy dodrženy. Jde o mou desetiletou práci a její kontinuitu. Pro naše partnery je otázka kreditu prvořadá. Proto se ke své práci hlásím. Myslím, že pokud nežijeme v Kocourkově, neměl by mně toto právo nikdo upírat, ani německý producent. Navíc pokud by slova Dirky byla pravdivá, za scénář by neplatil. A nebyla to zanedbatelná částka," tvrdí Urban.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér. Urban je ale přesvědčen o tom, že stále má právo na to, být uváděn jako scenárista. "Jednak na základě platné smlouvy. Navíc i podle autorského zákona. Habermann je má vymyšlená postava. Jeho příběh je mou uměleckou licencí na pozadí skutečných historických událostí. Tvůrci filmu vzali celý tento příběh. To se podle zákona nedá posuzovat jen jako námět," tvrdí spisovatel. Ten nyní společně se svým týmem pracuje na novém celovečerním filmu. Země divokých sviní, který tematicky na Habermanna přímo navazuje, navíc se odehrává v podstatě ve stejné lokalitě. "I proto chci, aby byly smlouvy dodrženy. Jde o mou desetiletou práci a její kontinuitu. Pro naše partnery je otázka kreditu prvořadá. Proto se ke své práci hlásím. Myslím, že pokud nežijeme v Kocourkově, neměl by mně toto právo nikdo upírat, ani německý producent. Navíc pokud by slova Dirky byla pravdivá, za scénář by neplatil. A nebyla to zanedbatelná částka," tvrdí Urban. Tvrzení o nepoužitelnosti scénáře také odmítá. Argumentuje především tím, že scénář získal v roce 2002 v rámci tehdejších Českých lvů Cenu Sazky za nejlepší nerealizovaný scénář. "Pokud by byl tak špatný, cenu by jistě nedostal. Navíc o něj měli zájem i další režiséři jako Filip Renč či Vladimír Michálek," dodal Urban.

Režisér Herz řekl, že práce na scénáři skutečně byly složité. "Pan Urban odevzdal dokumentární román. Z něj jsme vzali jen hlavní postavu. Změnili jsme ale situace i jména. Scénář se musel celkem jedenáctkrát přepisovat. Nebylo to jednoduché," řekl režisér. Urban je ale přesvědčen o tom, že stále má právo na to, být uváděn jako scenárista. "Jednak na základě platné smlouvy. Navíc i podle autorského zákona. Habermann je má vymyšlená postava. Jeho příběh je mou uměleckou licencí na pozadí skutečných historických událostí. Tvůrci filmu vzali celý tento příběh. To se podle zákona nedá posuzovat jen jako námět," tvrdí spisovatel. Ten nyní společně se svým týmem pracuje na novém celovečerním filmu. Země divokých sviní, který tematicky na Habermanna přímo navazuje, navíc se odehrává v podstatě ve stejné lokalitě. "I proto chci, aby byly smlouvy dodrženy. Jde o mou desetiletou práci a její kontinuitu. Pro naše partnery je otázka kreditu prvořadá. Proto se ke své práci hlásím. Myslím, že pokud nežijeme v Kocourkově, neměl by mně toto právo nikdo upírat, ani německý producent. Navíc pokud by slova Dirky byla pravdivá, za scénář by neplatil. A nebyla to zanedbatelná částka," tvrdí Urban. Tvrzení o nepoužitelnosti scénáře také odmítá. Argumentuje především tím, že scénář získal v roce 2002 v rámci tehdejších Českých lvů Cenu Sazky za nejlepší nerealizovaný scénář. "Pokud by byl tak špatný, cenu by jistě nedostal. Navíc o něj měli zájem i další režiséři jako Filip Renč či Vladimír Michálek," dodal Urban.

Snímek režiséra Juraje Herze na osudech německého podnikatele Augusta Habermanna a jeho rodiny ukazuje vývoj vztahů mezi Čechy a Němci v Sudetech od jejich záboru nacisty až po odsun německého obyvatelstva po skončení druhé světové války. Film získal koncem loňského roku hlavní cenu na festivalu v Izraeli, v Německu mu byla udělena Bavorská filmová cena za režii. Ocenění za herecký výkon tehdy dostal představitel titulní role Mark Waschke. Vedle něj se na plátně objevili například Karel Roden, Hannah Herzsprungová, Ben Becker, Franziska Weiszová, Zuzana Kronerová, Andrej Hryc, Erika Guntherová, Oldřich Kaiser, Jan Hrušínský a Radek Holub.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám