Máte za sebou zhruba měsíc vysílání nové koncepce stanice ČT 2. Už se vám podařilo Dvojku rozpohybovat, jak jste uvedli na tiskové konferenci v listopadu? Jaké jsou divácké ohlasy?

Jan Mrzena (JM): Ačkoli jsme teprve na začátku tříletého projektu, o Dvojce se začíná veřejně diskutovat. Minimálně v tomto smyslu k rozpohybování došlo. Vyzkoušeli jsme funkčnost nového programového schématu, za kterým stojíme. I když je zatím naplňováno převážně pořady, které jsme měli k dispozici. Většina nových vzniká nebo teprve bude vznikat až během tohoto roku.

Vlastimil Ježek (VJ): Divácké ohlasy vyhodnocujeme. Pozitivní potěší, kritické ovlivňují naše rozhodování. Ohlasy vyvolal projekt původně zaměřený na starší diváky, tedy Televizní akademie, živě moderované pásmo dokumentů na téma dne. Těm, kteří ho mohou sledovat v brzkém odpoledním čase, tedy pondělí až pátek od 13.30 do 15.00, se většinou líbí.

Kritizováni jsme byli, a oprávněně, za nedostatečné programové informace o složení jednotlivých bloků. Napravili jsme to během necelých dvou týdnů. Na základě diváckých připomínek, zájem mají i ti mladší, uvažujeme o přesunu celého pásma na pozdější odpoledne. Na definitivní rozhodnutí je ještě brzy. Znovu připomínám, projekt byl od počátku zaměřen na třetí věk. Námitkám typu, kdo se na Akademii v tomto čase může dívat, proto nerozumím.

Nic jste tedy zatím nemuseli měnit?

JM: Jednu změnu jsme pod vlivem diváckého ohlasu udělali. Ačkoli nás to mrzí, diváci ranní Panoramy nepřijali nabídku souběžného vysílání pořadu Mozaika ČRo 3 stanice Vltava ve zvukové stopě. Záměr jsme proto po měsíci opustili.

Co se povedlo a co přitáhlo diváky? A co se naopak nepodařilo?

JM: Z tematicky zaměřených dnů jsou nejúspěšnější pondělní historie a páteční Planeta Země, k našemu překvapení nejméně zabírá úterní Evropa. Radost nám dělají středeční divadelní večery. Hrdý Budžes zlomil divácké rekordy Dvojky mnoha posledních měsíců.

VJ: Ještě stále se nám nepodařilo najít konečnou podobu Kultury s Dvojkou, která měla být naším profilovým pořadem tohoto roku. Vnímáme kritické připomínky i ohlasy diváků. Jsme ovšem teprve na začátku všech změn a nebylo by moudré dělat unáhlené závěry po uplynutí jednoho měsíce. Budeme hledat cesty k divákovi a věřím, že je najdeme.

JM: Spravedlivé je dodat, že hledáme správnou podobu nedělního křesťanského pořadu Žijeme s vírou. Navíc oba příklady ukazují, jak ošidné je v novém organizačním nastavení z pozice vysílatele ČT 2 dobře a srozumitelně napsat programovou objednávku a spolehnout se na to, že ji tvůrci správně přečtou a beze zbytku naplní. Možná budeme muset vyžadovat pilotní snímky znovu a znovu až do chvíle, než uvidíme přesně to, co vidět chceme.

Jak se osvědčili zejména noví, zatím neznámí moderátoři odpolední Televizní akademie a večera?

JM: Spokojeni jsme se všemi, tady změnu nechystáme.

VJ: Ani v Televizní akademii, ani v Kultuře s Dvojkou. Filip Jevič i Hana Malaníková jsou navíc sami zajímavé kulturní osobnosti.

Jeden dlouhodobý příznivec a dlouhodobý divák ČT 2 mi řekl: Nic se nezměnilo, jen se pořady jinak přeskupily, jsou stále stejné, pouze se vysílají v jiné dny. Novinkou je zatím jen cyklus o mistrech animovaných filmů v pátek pozdě v noci, což je nešťastný čas. K vysněnému přirovnání ČT 2 k francouzskému kanálu Arte je ještě hodně, ale hodně daleko. Co byste divákovi vzkázali?

VJ: Takové srovnávání je ošidné. Nebere v úvahu tradici, dobu budování ani prostředky, které ta která televize na umělecký kanál má. Lednová Dvojka je nicméně na začátku cesty, ne v cíli. To nikdo nepředstírá.

JM: Každý čas mimo prime time připadá nešťastný právě té divácké skupině, které je program určen. Animovaný film má v našem novém schématu místo odpovídající odhadované velikosti této cílové skupiny. Ačkoli jsme opravdu na začátku cesty, programových změn nastalo mnohem více.

Namátkou, exkluzivní čas pro původní český dokument ve čtvrtečním prime time, sobotní velké koncerty tzv. vážné hudby, nebo nové pořady jako nedělní Uchem jehly se Zbigniewem Czendlikem a Pavlem Klineckým, divadelní měsíčník Zrcadlení s Arnoštem Goldflamem, pořad pro teenagery Kult-off…

VJ: Změny jsou patrné i v dramaturgii. Opět jen namátkou. V únoru rozjíždíme dokumentární cyklus Svědectví doby s tematikou StB, v pátek 18. února startuje kultovní seriál Flight of Conchords. Diváci se mohou těšit na nedělní Filmové návraty Petera Sellerse, které zahájí Myš, která řvala. Sobotní Filmový klub nabízí japonské filmy.

JM: Osobně se velmi těším na záznam klasického baletu z Pařížské opery, Dona Quijota, který by si neměl nechat ujít nikdo. Stejně tak na velké koprodukční dokumenty, zejména Vzlety a pády Věry Čáslavské v režii Olgy Sommerové.

Řídíte stanici v tandemu – tedy Jan Mrzena a Vlastimil Ježek. Zajímalo by mě, jak váš tandem funguje. Jak se řídí televizní stanice ve dvou?

VJ: Jediným výkonným ředitelem ČT 2 je Jan Mrzena…

JM: …který věří na týmovou spolupráci. Bez kolegů Ježka, Jany Kopecké a Zdeňka Tichého si práci pro Dvojku neumím představit.