Ten příběh se skutečně stal: Jedné páteční noci v dubnu 2003 se 26letý Aron Ralston vydal do Utahu, aby zde strávil víkend lezením po odlehlých, krásných skalách národního parku Canyonlands. A aby si to opravdu v klidu užil, neřekl živé duši, kam přesně jede. Pak se neukázal pět dní.

Aron v kaňonu

S plánovaným víkendem to nebylo zase tak dlouho, aby po něm bylo vyhlášeno pátrání. Jenže když se pak objevil – zmrzačený, na pokraji smrti – vyprávěl neuvěřitelný příběh. Co se vlastně stalo? Nic než to, že Aron, nadšený krajinou, setkáním s dvěma sympatickými turistkami a volnými dny před sebou, uklouzl a spadl do skalní průrvy.

Asi by se z ní jako zdatný horolezec bez větších obtíží vydrápal nahoru. Jenže současně s ním se uvolnil a zřítil obrovský balvan, který se v průrvě zasekl tak nešťastně, že Aronovu ruku nad zápěstím doslova přišpendlil ke skále - a tak uvěznil celého horolezce.

S nepatrným množstvím jídla, troškou vody a jen několika dalšími předměty, zůstal ve skalním vězení pět dní než dokázal udělat to jediné, co mu mohlo zachránit holý život. Těch pět dní bojoval: s bolestí i strachem, s hladem, žízní i beznadějí, která se ho s přibývajícím časem pochopitelně stále víc zmocňovala. Sám sebe zklidňoval soustředěním na nezbytnosti jako je přesné rozvržení jídla a pití.

Životní síla je silnější než životní odhodlání

„Chtěl jsem, aby byli diváci s Aronem v kaňonu a zůstali tam, dokud se mu nepodaří se odtud dostat,” vysvětluje režisér a dodává: „Není to jen o tom, jak Aron přežil, jakkoliv je to neuvěřitelné. Je to i o životní síle, která je silnější než individuální odhodlání. Je to síla, která nás pojí všechny dohromady...

Za těch šest dní v kaňonu Aron pochopil pravou hodnotu života. Jednou z ústředních myšlenek filmu je, že tam vlastně nikdy nebyl sám. Fyzicky samozřejmě ano, ale v myšlenkách byl obklopen těmi, které znal, měl rád nebo o nich snil.“

Režisér Boyle: Milionář z chatrče, pak 127 hodin

Boyle natočil 127 hodin po oscarovém Milionáři z chatrče, který se odehrával ve velkoměstě. „Bylo to překvapivé přesunout se z přeplněné Bombaje, kde jste obklopeni miliardou lidí k opačného extrému jednoho osamoceného muže. Byl to úžasný kontrast a vzrušující výzva. Ty filmy se nemohly více lišit a přesto jsou svým způsobem oba o překonávání nemožných problémů,” říká režisér.

Na začátku projektu chtěl Boyle poznat Arona Ralstona. Ten se dnes věnuje alpinismu s jediným rozdílem: od onoho památného výletu pokaždé nechá zprávu, kam jede. Boyle s Ralstonem tedy podnikli výpravu do kaňonu Blue John v Utahu, přímo na „místo činu“. To bylo především přání samotného Ralstona, který chtěl, aby tvůrci na vlastní oči nejprve viděli drsný terén, kde se jeho příběh odehrál. Zpočátku si Ralston nebyl jistý Boyleovým imaginativním přístupem.

Drama se zachováním fakt

„Bylo to pro mne emočně složité, protože ačkoliv jsem věděl, že natáčíme drama, nechtěl jsem se odchylovat od faktů,” přiznává. Postupně se mu ale nápad dostat se k hlubší pravdě pomocí živého, poutavého vyprávění začal líbit. Dnes říká, že Boyle zachytil jeho vnitřní pocity a zážitky ve filmu dokonale.

„Byl jsem sám, ale ve vzpomínkách a fantaziích jsem se pokoušel spojit s mými blízkými. Byl jsem nevyspalý, dehydratovaný a zoufalý, takže jsem občas téměř halucinoval. A Dannymu se to všechno podařilo přenést na plátno.“

Herec James Franco

Pro ztvárnění Ralstona hledal Boyle někoho, kdo má rád divočinu a kdo má sklon k nebojácnosti, ale také sebereflexi. Tyto vlastnosti a herecké schopnosti nalezl v Jamesovi Frankovi, jehož různorodé role zahrnují ikonického Jamese Deana ve slavném televizním filmu, komedii Travička zelená, milence Seana Penna v oscarovém snímku Milk a nejnověji americkou legendu Allena Ginsberga v Kvílení.

Zároveň nedávno získal titul na filozofické fakultě Kolumbijské univerzity a byl přijat do doktorského studia na Yale. I Ralston byl nadšený, že tvůrci vybrali Franka.

„Z jeho dalších rolí jsem pochopil, že se do svých postav umí skvěle vžít. Strávili jsme spolu hodně času, poslouchali dohromady moji závěť...Franka role přitahovala od samého počátku, co o projektu slyšel, a ukázalo se, že to nebylo jako nic, co před tím točil."

„Příběh je o muži, který je konfrontován se svojí smrtí a otázkou, jak se dostat zpět do života. To je situace, která se ve filmech ještě moc neobjevila. Role pro mne byla výjimečná také tím, že jsem neměl žádné spoluherce. Musel jsem se zcela jinak soustředit a naučit se hrát s prostorem kolem sebe, kameny a kamerou.  A líbilo se mi, že Danny k tématu přistoupil jinak než by to udělali druzí. Místo pomalého tempa přírody filmu vtiskl úžasný tep velkoměsta,” shrnuje Franco.