Málokterý film se však na první pohled tak razantně vzpírá představě scénického uvedení jako proslulá Africká královna, kterou v roce 1951 natočil John Huston se skvělými hereckými výkony Humphreyho Bogarta, Kathariny Hepburnové a africké přírody. Představa, jak na jevišti sjíždí Rose s kapitánem Allnutem peřeje, je opravdu divoká. A přece to v Divadle Palace funguje.

Režisérka Viktorie Čermáková se scénografem Martinem Černým vymysleli pro jevištní řešení pohyblivý model lodi, která se věrohodně kymácí, a dokonce otáčí o sto osmdesát stupňů. Na ní (a kolem ní) se odehrává příběh fantastického nápadu misijní sestry Rose Sayerové, jak primitivními prostředky vyhodit do vzduchu obrněnou loď německé armády v první světové válce.

Okouzlen Rosinou odvahou a radostí

Igelitová bariéra jako znak vodní hladiny i vehementní cákání opravdové vody zpoza lodi je už celkem zbytečné, protože vše podstatné se tak jako tak odehraje mezi těmi dvěma tak nepodobnými hrdiny na statečné a rozvrzané Africké královně.

Hynek Čermák je pro roli kapitána Allnuta jako stvořený fyzickým typem i výrazově bohatým herectvím. Jeho Charlie má v sobě drsně nabručený údiv nad tím, co se mu to ocitlo na palubě, opovržení i sžíravou ironii, ale zároveň i rostoucí okouzlení Rosinou šílenou odvahou a radostí, s níž se vrhá do všeho, co aspoň trochu zavání dobrodružstvím.

Pokud mu lze něco vytknout, tak jen občasné užívání intonací a slovníku současných teenagerů, který s postavou otrlého kapitána opravdu neladí. Linda Rybová je přesná v úvodní stylizaci upjaté misijní sestry kritizující Charlieho mravy. Její postupná proměna je uvěřitelná spíše co do strhujícího a nakažlivého nadšení než ryzí ženskosti. Vedle Čermákova bezvěkého Allnuta působí až příliš dívčím dojmem a teprve v závěru nachází hlubší a přesvědčivější odstíny Rosiny zralé ženskosti.

Povedená jevištní podoba

Dialogy v přepisu Věry Maškové jsou ale natolik zábavné i dojemné, že dvě hodiny bez pauzy nepůsobí zdlouhavě, protože diváci stále více věří, že Africká královna nad nimi skutečně pluje po vlnách africké řeky, a trnou o osud těch dvou bláznů.

Africká královna kromě pražského Divadla Palace vyplouvá za svými diváky po celé republice. Je to dobře, protože její jevištní podoba se opravdu povedla.