Nejde přitom o žádnou pózu - umělcova dnes již 16letá dcera Nadja mířila v osudný den  do školy, stojící těsně pod jižní věží Světového obchodního střediska. Zatímco lidé prchali pryč, Spiegelman s ženou Francoise Moulyovou v hrůze běželi k místu neštěstí, vzdálenému od jejich bytu jen několik bloků. "Není pravda, že ironie ten den zemřela. Jednu chvíli mi výhled na hořící Dvojčata zakrývala reklama na thriller, v němž teroristé udeří na mrakodrap," vzpomíná Spiegelman.

Prožitá hrůza ovšem žádnou tvůrčí explozi nevyvolala. Naopak, uvrhla autora, jehož rodiče přežili Osvětim a po nichž zdědil z obou stran schizofrenii, do šestiměsíční deprese. "Cítil jsem, že je to trhlina v dějinách. Musel jsem udělat inventuru všeho, co mi zbylo v hlavě. Až do teď jsem se například považoval za nezakořeněného kosmopolitu - teď vím, že jsem doma v New Yorku," přiznává.

Po půl roce nicméně prošedivělý kreslíř oblékl triko s mírovým logem hippies naruby a znovu začal kreslit v myší masce, kterou si prý nasazuje jen ve velkém duševním vypětí.

Pod rukama mu ovšem vzniká dílo, jenž obecné vnímání událostí "9-11" převrací tak, že mu je odmítl otisknout i zaměstnavatel z The New Yorkeru David Remnick. "Soukromě jsem se vsadil, že mi to nevezme, a jen jsem se utvrdil, že mám dobrý instinkt," tvrdí autor, který z magazínu odešel v únoru 2003.

"Psychicky jsem byl na odchodné od okamžiku nástupu. Ale dorazil mě teprve konformismus médií v Bushově éře. Republikáni tragédii využili natolik, že by na Ground Zero měli dělat mítinky před příštími prezidentskými volbami," vysvětluje.

Jiného názoru jsou ovšem vydavatelé v Itálii, Německu, Francii a v Británii, kde komiksy s brutální pitvou Ameriky po 11. září pravidelně tisknou. Specialitou komiksových stripů je, že pokrývají celé stránky.

"Věže byly obrovské, a tak jsem potřeboval hodně místa. Úspěch Mausu mě jako umělce málem zničil. Maloval jsem obálky New Yorkeru, ale k tomu stačilo zapojit jenom půl mozku. Teď jedu zase naplno," svěřuje se Spiegelman, který kouří 50 cigaret denně a setrvává v přesvědčení, že komiks nejlépe umí vyjádřit city, zejména co se týče hrozného, bolestného a komplikovaného neštěstí.