Nejistý je stále osud cyklu Cestománie, který pro veřejnoprávní televizi vyrábí filmové studio Febio. Zatímco ČT neustále měnila podmínky, za jakých by o svůj momentálně nejsledovanější dokumentární pořad stála, probudila se zřejmě konkurence. Proslýchá se, že o Cestománii projevila zájem televize Nova. Režisér Fero Fenič, kterého v minulých dnech potkali na chodbách zaměstnanci ČT i Novy, odmítl informaci potvrdit, ale ani ji nevyvrátil. Přiznal, že stále ještě vyjednává s ČT o podmínkách.

O tom, že by Nova mohla vysílat Cestománii, se zatím může jen spekulovat: Dokumentům se sice nejsledovanější domácí televice vytrvale dosud bránila, ale to nemusí trvat navždy. Zvlášť, když Cestománii sleduje na ČT 1 v pondělí večer až 40% diváků a většinou poráží svou konkurenci včetně Bondovek na Nově.

Pokud cyklus Nova skutečně koupí, může nastat příští rok 9. února, kdy televize pravidelně mění programové schéma, kuriózní situace. Zatímco ČT bude vysílat reprízy, Nova by proti nim mohla nasadit nové díly.

Jde o peníze

Ředitel výroby Petr Erben přiznává: "Řešíme také, co bude s Cestománií, ale ozvali se i tvůrci několika dalších. Uvažujeme například, zda by se nepodařilo vyrábět třeba koncertní pořad Továrna."

Televize podle něj už sepisuje koprodukční smlouvy na magazíny Popularis a Diagnóza, jedná také o Noci s Andělem a Kinoboxu. "Jakmile se najdou peníze, kterýkoli ze zrušených pořadů se může kdykoli vrátit. Do pěti týdnů od podpisu smlouvy může být zpátky v programu," slibuje

Najít sponzora na konci roku je však skoro nemožné: většina firem už dávno rozhodla, komu příští rok přispěje. Podle ředitele výroby Petra Erbena ale není nic ztraceno u drahých a pro sponzory neatraktivních titulů: "Procházíme obchodní smlouvy a vyjednáváme s dodavateli. Je možné, že se podaří snížit u některých režijní náklady."

Kinobox je zatím nejistý, Noc s Andělem má naději

Filmový producent Petr Vachler, který pro ČT točil magazín o filmu Kinobox, potvrzuje, že se pokouší ho udržet ve vysílání. I za cenu, že bude obcházet firmy a hledat sponzory: "Žádali jsme televizi, jestli by na něj nemohla přispět, ale nedá ani korunu. Musím sehnat peníze na celý pořad." Průměrná cena jednoho dílu je 130 až 170 tisíc korun, a to se magazín věnuje většinou jen českému a slovenskému filmu, zahraniční premiéry a festivaly obhospodařovala televize v magazínu Filmopolis.

Snaží se tým, který vyráběl Paskvil, peníze začal shánět i Pavel Anděl, který pět let moderoval v sobotu v noci živé vysílání Noci s Andělem. Na každý díl potřebuje osmdesát tisíc korun.

"Televize nám nakonec přece jen něco málo přistrčila, ale většinu nákladů musíme najít jinde. Pokud je neseženeme, můžeme vysílat do konce března. Jestli se to povede, vydržíme do června a pak už snad bude situace televize vyřešená," doufá. V lednu odvysílá tři střihové pořady, jeden z nich ze Silvestra - prozatím poslední premiéry - a živé vysílání se vrátí až poslední týden v lednu. "Prvním hostem bude Dan Bárta, a pak by měl přijít ještě Jan Hrušínský," slibuje Anděl.

Nechte nám alespoň pohádku!, volá Brno

Zápas o přežití začal i v Brně. "Nechceme čekat, až jak to dopadne s koncesionářskými poplatky a jestli vůbec bude mít televize vlastní peníze. Už jsem začala hledat sponzory," potvrdila producentka brněnského studia Darina Levová, u jejíhož stolu se zrodil donedávna nejúspěšnější seriál veřejnoprávní televize, Četnické humoresky.

Seriál Četnické humoresky, o který se diváci nejvíc báli, začne brněnské studio pravděpodobně vyrábět do dvou let. Slibuje to jeho nový šéf Marián Kleis: do té doby má totiž ČT pronajatá kasárna, v kterých seriál vznikal.

Vedení ČT nenechalo Brnu z plánovaných dramatických pořadů ani minutu, zastavilo dokonce výrobu hodinové pohádky, i když už ve studiu stavěli kulisy. Levová se zatím pokouší zachránit alespoň ji a doufá v úspěch: měla se vysílat na Štědrý den, což by mohl být pro sponzory atraktivní termín. "Potom chceme zkusit i další inscenace a televizní filmy. O seriály ale nejspíš nebude zájem, protože se ve vysílání objeví až po několika letech," míní.