Šumperským divákům se předkládá zapomenutý, oprášený skvost české literatury pozdně romantického, trochu již také předrealistického velikána české poezie i prózy, předčasně život skončivšího (teprve devětatřicetiletého) příslušníka generace májovců. Hálek napsal Muzikantskou Lidušku v šestadvaceti. V roce 1940 se slušnou filmovou adaptací, ne však znalostí české literatury, neboť Hálkův příběh v titulcích připsal Vítězslavu Nezvalovi, blýsknul režisér Martin Frič.

Vzít si troubu nebo šumaře?

Možná se u Hálka inspirovali i bratři Mrštíkové, když reáliím skutečného osudu vzdálili své realistické drama Maryša. Také Liduška Staňková je z gruntu a miluje šumařského synka Toníka Jarošů, zatímco rodiče a celé okolí ji nutí spojit život s bohatým troubou Lojzkem Krejzou. Hálkovo rozuzlení je ale emancipovanější než u Mrštíků. Liduška nalezne odvahu vzepřít se a Lojzkovi uteče přímo od oltáře. To ale až ve chvíli, kdy Toník před odpovědností s typicky mužskou ješitností uteče do světa, z čehož se nešťastná dívka zblázní.

Na šumperské scéně není Muzikantská Liduška jen pěkně kolorovaným venkovským obrázkem kdysi kultovního autora Večerních písní, lyrických veršů o lásce. Je o českém furiantství, o umanutosti bezcitně prosadit svou (Lojza), o přikrčenosti neschopné činu (Toník) a o zklamání a hoři až za hrob (Liduška).

Inscenace je plná písniček na lidovou notu

Soubor srdnatě zvládá i vícehlasy a nezbytné tancování. Příběh naplňují herci lehce a nebýt tragických osudů, byl by to pěkný venkovský obrázek, jaké se psávaly do kalendářů.

Talentovaný výkon odevzdává v titulní roli Hana Mathauserová. Liduška je statečná, srdnatá i nešťastná. V roli její bezcitné matky přesvědčivě zvládá s ohledem na svůj věk herecký úkol Lucie Štorková. František Mitáš jako houslista Toník zůstává ve stínu partnerky. Přitrouble obhroublého Lojzka vystavěl Vladimír T. Gottwald.

Na jevišti se v písních neztrácí temný alt Bohdany Pavlíkové (Verunka Mládková) ani další figurky v podání Petra Krále (Staněk), Petra Komínka (Souček), Markéty Heidenreichové (Zůnová) nebo Stanislava Wanieka (Hospodský).

Divadlo Šumperk - Karel Cón, Marie Procházková, Miroslav Krejča: Muzikantská Liduška. Námět Vítězslav Hálek. Režie Michal Junášek,  scéna a kostýmy Kristina Novotná, choreografie Martin Pacek, hudební nahrávka Karel Cón