Tříletá pauza, vyplněná koncertováním a užíváním si peněz z vysokých prodejů posledních čtyř vydaných kolekcí, byla pro The Offspring velmi důležitá a osvěžující. Jen málokterá z rockových skupin čelila totiž takovému podezření z neustálého omílání jednoho jediného skladatelského klišé, jako právě ona.

Nový bubeník

Možná i to byl důvod, proč ze sestavy odešel bubeník Ron Welty. Ve skupině byl plných patnáct let, tvořil její pevné jádro, nicméně potřeboval změnit ovzduší. Odskočil před realizací nové desky, oficiálním důvodem prý bylo jeho účinkování ve skupině Steady Ground.

Studiovou práci za něho udělal spolehlivý a zkušený Josh Freese, jenž se ale nestal členem skupiny. Na sklonku října The Offspring oznámili, že k nim přišel Atom Willard, jehož nejpozoruhodnější dosavadní štací bylo účinkování v amerických punkrockových Alkaline Trio.

Rušno bylo i kolem názvu novinky. Někdy v polovině letošního roku Američané oznámili, že se bude jmenovat Chinese Democracy. Byla to malá provokace vůči zpěváku Axlu Roseovi a jeho skupině Guns N´Roses, protože právě on už několik let intenzívně a neochvějně oznamuje, že právě tak se bude jmenovat albový počin, který je již nachystán k vydání. Dodnes se ale na trhu neobjevil.

Nakonec vzali The Offspring rozum do hrsti a novinku pojmenovali Splinter (Tříska). Nabízí tucet nových písní.

Neusnout na vavřínech

"Po sedmi albech to chce trochu úsilí, a ne usnout na vavřínech," tvrdí zpěvák Dexter Holland, který se spolu s kytaristou Noodlesem a baskytaristou Gregem K opřeli o zkušená ramena producenta Brendana O"Briena, který pomáhal na svět deskám skupin Pearl Jam, Soundgarden, Korn a dalších.

Úkolem bylo neutopit se ve "vlastní šťávě". Museli ale současně nabídnout pojítko, které by dalo jasně nasrozuměnou, že posluchač má stále tu čest se starými dobrými The Offspring.

A tak je na desce celá řada hostů, kteří její zvuk obohatili nahrávkami klávesových, dechových i smyčcových nástrojů. Jemně, podotkněme. Album tak dosáhlo proměnlivosti patrné bez ohledu na elementární pestrost staveb jednotlivých písniček.

O úvod se postaral dav natočený na loňském letním festivalu v anglickém Readingu, do jehož základu kvílí zpěvák Holland. Posléze kapela potvrzuje svůj starý zvuk a až s písní Hit That sáhne ke zpestření v podobě melodického kvákání, tažného znamení skladby.

eště dvakrát se pak Američané pokusí o změnu. Reggae a ska je sečteno v oddechově letní The Worst Hangover Ever a nálada padesátých let v patřičně historicky nekvalitní (tedy se šumy známými z klasických vinylových desek) závěrečné When You"re in Prison.

The Offspring na krátké desce nabídli to, co se od nich očekávalo, přidali vydřené vtípky, ovšem nenašli způsob, kterak svůj zajetý zvuk rozvinout. V podstatě se nic nestalo.

The Offspring: Splinter
Sony Music/Bonton, 32:02