Dr. Lonnie Smith, který už dnes spadá do kategorie žijící legenda, se proslavil v šedesátých letech v americkém Buffalu a jak uvádí na svých internetových stránkách, za vše vděčí neuvěřitelné náhodě.

Místní obchodník s nástroji Art Kubera si tehdy všiml talentovaného mladíka, který neměl na vlastní varhany, a jednoho dne ho vzal do obchodu se slovy, že masivní dvěstěkilové "hammondky" budou jeho, pokud si je dokáže z obchodu odnést. Smith od té doby označoval Kuberu za svého "anděla".

Mezi klávesovými nástroji těžko naleznete větší kult, než je Hammond B-3. Tento archaicky působící stroj svým nenapodobitelným zvukem přepsal dějiny jazzu, blues i hard-rocku a nakonec vstoupil pomocí různých samplů i do éry elektroniky a hip-hopu.

Smithe si v jednom buffalském klubu všiml slavný George Benson a vzal ho nastálo do své kapely, poté, co se Smith přestěhoval do New Yorku. Už koncem šedesátých let byl prohlášen renomovaným časopisem Downbeat za hráče roku a poté ještě několikrát.

Hrál snad s každým významným americkým jazzmanem a vydal desítky alb včetně coververzí Jimiho Hendrixe. Nikdy se netvářil jako tradiční jazzman bránící své území a opovrhující nejazzovou hudbou. Zajímá se o blues, funk, rock a pop a samply z jeho tvorby se tu a tam ocitnou v elektronických kolážích mladých tvůrců.

Tuhle hudební "záhadu v turbanu", jak ho nazval jeden americký kritik, si rozhodně nenechte ujít.

Audio