Finská kinematografie na přehlídce triumfovala, protože Cenu poroty si odnesl ještě snímek Pokayoke studenta Miky Tervonena.

„Je to dáno i tím, že finských filmů bylo v soutěži relativně hodně a měly vcelku slušnou úroveň,“ řekla Právu předsedkyně poroty Eva Zaoralová.

K vítěznému filmu dodala: „Je to trošku upírská historka, ale civilně natočená. Má výraznou hororovou atmosféru, která není vyvolávaná umělými prostředky, ale kamerou a režií. Rautsi věděl, jak nakomponovat prostředí i jednotlivé prvky jako vrzání dveří, klapot kroků na schodech a podobně. Je to zkrátka dobře napsané, dobře režírované a podařilo se dobře obsadit i dvě dětské role.“

Našim hraným filmům se nedařilo

Také mezi českými tvůrci byli laureáti hlavních ocenění. Nejlepším dokumentem je 59/184/84 Lukáše Kokeše z pražské FAMU, který nahlíží pod pokličku namlouvání přes internet, přičemž hlavním aktérem, jenž hledá partnerku, je téměř šedesátiletý muž.

Také v kategorii animovaných filmů zvítězil český snímek The Swimming Pool Alexandry Hetmerové, vyprávějící o dvou lidech, kteří si museli zvyknout na samotu, aby díky ní mohli nalézt společnost a porozumění.

Nejméně se dařilo českým hraným filmům. „Zahraniční je převyšovaly především ve zvládnutí základů řemesla, což vzbuzuje dojem, že finští, italští nebo němečtí studenti mají přísnější pedagogické vedení. U českých je patrný talent, ale škodí jim určitý nedostatek řemeslných znalostí,“ komentovala Zaoralová.

Jak Právu řekl zakladatel a ředitel zdejší Filmové akademie Miroslava Ondříčka (FAMO) a Soukromé vyšší odborné školy filmové (SVOŠF) Miloň Terč, jejich studenti jsou nyní na stáži ve finském Tampere. „Škoda jen, že ne vždy mají o stáže zájem,“ řekl. Dodal, že má čerstvou zkušenost, kdy si dva studenti stáž do USA na poslední chvíli rozmysleli.

Festival měl i bohatý nesoutěžní a doprovodný program jako worshopy, koncerty či výstavu fotografií Václava Touška.

Zvláštní pozornost byla věnována hendikepovaným umělcům, kteří představili jednak své filmy, jednak hudební programy. O kvalitě filmů tohoto bloku rozhodly klientky Domova sociální péče Petra Mačkov. Nejvíc se jim líbily snímky Postiženi uměním, 4 elements a Contact.

Čeští studenti mají volnosti až moc

Závěrečným festivalovým večerem provázela herecká dvojice Martha Issová a Vojta Kotek a poté se hrál vítězný film a též dokument Přelet nad píseckým hnízdem. Diváky v něm rodným městem provází režisér František Filip. Producentem je Miloň Terč, režisérem pedagog, herec, scenárista a dramaturg Jiří Bednář.

Film byl původně plánován jako studentský, ale posluchači mají zájem točit spíš vlastní témata a představy.

„Je škoda, že nestojí o to, naučit se pracovat na zakázku v určitých mantinelech, protože právě to bude v budoucnu osudem většiny z nich. Je ale samozřejmě obtížné nutit studenty do tvorby, a tak jsme se rozhodli, že film natočí v hlavních profesích jejich pedagogové a oni se na něm budou jen podílet,“ řekl Terč.

I tato slova však nepřímo potvrzují, že čeští studenti mají možná nakonec víc volnosti, než může prospět jak ohlasu na studentských přehlídkách, tak budoucímu uplatnění v profesionálních podmínkách.