Hlavní obsah

Restaurátor Petr Johanus: Umění může být poctivé i bláznivě krásné

Právo, Peter Kováč

V České republice patří Petr Johanus mezi nejrenomovanější restaurátory, kteří se věnují technice intarzie, což je dekorativní vykládání dřeva dřevem nebo jiným ušlechtilým materiálem, třeba perletí nebo želvovinou.

Článek

Za celou zhruba třicetiletou činnost jsem se dotkl nepřeberného množství historického nábytku. V poslední době to byl třeba luxusní stůl ze zámku Hluboká nad Vltavou, který byl kdysi poškozen vodou. Průběžně se účastním práce na projektu Cechy v jižních Čechách, kde jsem zrestauroval kolekci cechovních truhliček různých konstrukčních řešení, tvarů a výzdoby, která by měla být vystavena v příštím roce v Jihočeském muzeu.

Jak se shání materiál na restaurování nábytku?

Těžce a různě. V intarziích se kombinují různé druhy dřev a v technice marketerie, která má základy v Itálii, se kombinují drahé materiály. Slonovou kost nebo eben získávám ze starých klavírů, perleť z lastur z knoflíkářských dílen, mosaz ze starých pasířských dílen, kterou mi kolegové protáhnou na potřebnou tloušťku. Sklo ve starých sekretářích bylo foukané s viditelnými bublinkami, takže v tomto ohledu spolupracuji s odborníkem na vitráže a sklo. Různá dřeva mi pomáhá získat kamarád dendrolog – znalec dřevin.

Kromě restaurování se věnujete i výtvarné tvorbě. Jak to jde dohromady?

Docela dobře. Intarzie a marketerie vyžadují trpělivost a množství času. Vtip je v tom, že se skládají dohromady materiály různého původu a odlišných fyzikálních vlastností a vy musíte po pracném zalepení vše zajistit tak, aby nedošlo k jejich opětovnému uvolnění. Moje vlastní sochařská a grafická tvorba mi ve chvílích nekonečného čekání přináší uvolnění a řekl bych jinou radost, díky které si dobíjím zpět energii vydanou při restaurování.

Ve vašich plastikách jako by se rozvíjela dadaistická tradice...

Dadaismus a surrealismus nejsou výtvarné směry či styly, ale vyjádřením postoje člověka k umění a k životu. Svými dřevěnými objekty bych chtěl přiblížit krásu nalezených a dnes už nepoužívaných předmětů, které při určitém zvláštním seskupování mohou potěšit a pobavit svou nelogičností i nostalgií.

Ozvláštněné objekty vznikají spontánně nebo o nich máte předem danou představu?

Tak i tak. Někdy mě zaujme nějaký citát a k němu si postavím objekt. Jindy vracím život odloženým předmětům, které byly zbaveny své dřívější funkce a původních souvislostí. Stávají se nositeli změněných cílů, takže jde o setkání zcela odlišných až protichůdných významů. A tím se zabydlují v nové funkci.

Dá se nějak propojit současné umění a dávná tradice?

Má poslední výstava na přelomu roku v pražské galerii Carpe Diem měla název Oživlé předměty a měla divákům naznačit, jak doufám, že umění může být poctivé řemeslo, ale i trochu bláznivá a krásná hra. Rád se při tom inspiruji různými uměleckořemeslnými fígly dávno minulé doby. A jsem často zcela unesen nadčasovou výzdobou starých předmětů, třeba když se dívám na různé optické klamy na intarzované výzdobě nábytku. Vždyť už dříve tyto motivy inspirovaly nejslavnější umělce moderního op-artu.

Petr Johanus (1957)

Petr Johanus pochází z Českých Budějovic, žije a pracuje v Praze a Českých Budějovicích. Je členem Asociace restaurátorů, od roku 1981 restauruje památky užitého umění, specializuje se na historický nábytek, intarzie a dřevořezbu. Ve své výtvarné tvorbě se zabývá uměleckým zpracováním dřeva v různé formě a užití. Zajímají ho interiérové doplňky, objekty, komorní plastika a humorně laděné asambláže.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám