Na první pohled konstanta Fedotovovy režijní magie: na scéně defilují před diváky přízraky obyvatel širé Rusi. Ztracené osudy proklatců uprostřed všeobecné zaostalosti a zároveň na pokraji společenské propasti, pádů do beznaděje nehybnosti ubíjejícího prostředí - jednou předrevolučního, jindy porevolučního.

Fatální Lucie Žáčková!

Fedotov nalezl konečně herečku, schopnou do posledního gesta, kroku či pohybu svalu v obličeji naplnit představu o fatální ženě, pro kterou se umírá v soubojích, a v případě vítězství i tak nezbývá než se propíjet k smrti. S ní, ale bez ní. A nebo se vraždí, jak to učinil Rogožin. Nastasja Filipovna Lucie Žáčkové je nejlepší Filipovnou, co se na české scéně těchto nezkrotných individualistek urodilo. Filipovnou zářící, trpící, ubíjející se a ubitou.

Předstovitel Rogožina napsal hudbu

Fedotovovský je posun Rogožina od obvykle u nás tradovaného ďábelského, vášnivě a živočišně jednajícího nevzdělaného Rusa k obtloustlému zástupci majetného ruského kupectva. Norbert Lichý, zároveň autor sugestivní scénické hudby k inscenaci, ho obdařil samolibostí, oplzlostí, avšak širokou duší. Zranitelnou až k pomatenosti.

Divadlo Petra Bezruče Ostrava ve Švandově divadle Praha - Fjodor M. Dostojevskij: Idiot. Přeložila Tereza Silbernáglová, adaptace a režie Sergej Fedotov, dramaturgie Martin Režný, výprava a kostýmy Adam Pitra, hudba Norbert Lichý.