Jaká je ale skutečná historická hodnota těchto uměleckých předmětů?

Pro nás je to ztráta prakticky nenahraditelná. Nejde totiž o sériově vyráběné kusy, ale o unikáty. Těžko bychom dnes asi získali podobná díla ve stejné hodnotě. Prostě nejsou na uměleckém trhu k mání. Nevylučuji, že nám bude soukromníkem nabídnut podobný šperk z období art deco českého původu. Tím bychom možná zacelili těžkou ránu naší sbírce, pokud se šperky ukradené v Antverpách nenajdou.

Existuje předpoklad, že zlodějům nešlo o šperky jako umělecká díla, ale o vzácné kameny, které je zdobí. Co si o tom myslíte?

Velmi se obávám, že pachatelé díla zničí a k prodeji použijí pouze smaragdy. Lepší varianta by pochopitelně byla, kdyby zloději někomu prodali celý šperk. Pak existuje daleko větší naděje, že se odcizené předměty znovu objeví, budou identifikovány a vrátí se k nám do muzea. Pojišťovna vypsala vysokou odměnu jako nálezné, což by mohlo přinést určitý výsledek, ale v mnoha ohledech jsem skeptická.

Prý útok zlodějů byl zaměřen právě na šperky z Prahy, i když zmizely také předměty z jiných sbírek. Mohli mít k tom nějaký speciální důvod?

Možná je lákaly právě smaragdy. Zatím ale nemáme oficiální dopis od belgické strany, jak ke krádeži došlo. Možná svoji roli hrálo i umístění vitríny. Třeba byla nejblíže k východu a zloději prostě rozbili právě ji, aby pak výstavní prostor co nejrychleji opustili. Ale to jsou jenom moje domněnky.

Jak to bude dál vypadat, když místo šperků dorazí do Prahy peníze?

Jsme státní instituce, takže o tom, kam by tyto peníze z pojistky šly, rozhodne ministerstvo kultury.

Myslíte, že ministerstvo kultury ČR nebo pražské Uměleckoprůmyslové muzeum vypíše odměnu na dopadení pachatelů?

Rozhodně to není naše úloha. O to se musí postarat organizátoři výstavy v Muzeu diamantů v Antverpách.

Nenastane nyní v Čechách strach zapůjčovat vzácná umělecká díla do zahraničí?

Šlo o výjimečnou zápůjčku. Transportovali jsme ji speciálním kurýrem s ozbrojenou ochranou. Podrobnosti k tomu vám nemůžu říci. Pokud by nás požádalo muzeum v nějakém méně známém místě, asi bychom si zápůjčku rozmysleli. Ovšem belgické Muzeum diamantů má veškeré zabezpečovací systémy. Otázka nestojí zda zapůjčovat či nezapůjčovat. Mezi světovými muzei probíhá kulturní výměna a my jsme její nedílnou součástí. Kdyby to nebylo, dostali bychom se do kulturní izolace.

U nás dosud k podobné krádeži nedošlo. Znamená to, že jsou česká muzea lépe zabezpečena než Muzeum diamantů v Antverpách?

To bych neřekla. Většina českých muzeí potřebuje kvalitní depozitáře a na vhodném místě. Jenom z této krádeže je vidět, jak malý zlomek z naší sbírky stačí k tomu, aby šlo o škodu v řádu několika desítek milionů korun. Jsou to skvosty mimořádné hodnoty a prakticky se minimálně přispívá na to, aby byly i řádně chráněny. Ono se začne křičet, až se něco stane. Ten průšvih bude jen jednou... A mohou se ztratit ještě významnější poklady.