Toho pak na place aspoň podle zpráv z natáčení hezky dirigoval. Výsledek je nahlíženo z evropského kontextu velmi nerebelský.

Film vypráví příběh Balthazara Blakea (hraje ho Cage), čaroděje, který přebral žezlo dobra na zemi od samotného Merlina a který se teď snaží současný New York ochránit před padouchem Maximem Horvathem (Alfred Molina). K definitivnímu vítězství nad ním, ale i nad probouzející se Morganou mu má podle věštby pomoci jeho učeň.

Toho si vyhlédne v mladém, sociálně nepříliš schopném fyzikovi Daveu Stutlerovi (Jay Baruchel). A dál jde všechno podle předpokladů: učeň projde s menšími zádrhely čarodějnickým výcvikem, zamiluje se do pohledné blondýnky a nakonec to vše dobře dopadne. Ale ne úplně dobře, aby i potenciální pokračování mělo na co navázat.

Puritánský Hollywood

Čarodějův učeň je předvídatelný a až na dvě tři vtipné repliky nudný. Je z něj na hony cítit klasické poselství puritánské hollywoodské smetánky – podpora rodinné soudržnosti, k níž se tady přidává i zidealizovaný vztah učitel–student.

Film neklade žádné otázky, dobro a zlo je přesně vymezeno, nedojde k zakolísání, vše je jasné jako facka. A ani při rádoby napínavém finále nehrozí, že by vám zaskočil popcorn v hrdle.

Pro Hollywood tak tradičně nad ostatní ční technická stránka filmu. Kupříkladu vizuálně povedená automobilová honička, kde se konečně v podobě prostupných zrcadel objeví originální prvek. I oživlé sochy dravců ukazují, že část štábu starající se o speciální efekty tvoří skuteční profesionálové. Jenže k plnému využití jejich schopností by film potřeboval víc než jen občasný původní nápad.

Herecké výkony nijak nevystupují z průměrů jednotlivých představitelů. Všichni už hráli mnohokrát lépe, ale občas i hůře. Nicolas Cage docela nedávno zazářil ve snímku Špatnej polda, formu ale zase rychle ztratil. A nepomáhá ani pro něj typický hrůzostrašný účes, ke kterému prý našel inspiraci u vlastního otce.

Chybí třetí rozměr

Americké publikum je zvyklé na ledacos, ale možná, že utrácení peněz za zbytečné filmy v době finanční krize už je na něj trochu moc. Čarodějův učeň v zámořských kinech zdaleka nesplnil očekávání a dopadl podobně špatně jako Princ z Persie, jiná letní sázka studia Disney.

Možná je to ale způsobeno spíše tím, že studio a jeho partner v obou projektech – producent Jerry Bruckheimer – zaspali nástup třetího rozměru, ke kterému konkurence u podobných projektů už úspěšně sahá. Však to taky Bruckheimerovi na tiskových konferencích k oběma filmům omlátili novináři o hlavu. Ten se zmohl jen na příslib, že jeho příští snímek už třetí rozměr mít bude. Otázka zní, jestli se je opravdu na co těšit.

Celkové hodnocení: 35%