Hlavní obsah

Kdo připomene fotografa Willyho Ronise

Právo, Igor Malijevský

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sladká devadesátá léta, kdy jsme chodili do Purkrabství pražského hradu na výstavy toho nejlepšího ze světové fotografie anebo na Staré Město do Pražského domu fotografie na výstavy sice intimnější, nicméně soustavně propojující českou a světovou fotografickou tradici, jsou dnes už jen krásnou vzpomínkou.

Foto: archiv, Právo

Willy Ronis: Malý Pařížan (1952)

Článek

Po devadesátých letech přišla léta „nultá“, Leica Gallery byla Václavem Klausem a jeho prezidentskou kanceláří z Pražského hradu vykázána a činnost Pražského domu fotografie je pro změnu dlouhodobě blokována magistrátem.

Ke stému výročí narození jednoho z nejvýznamnějších francouzských fotografů Willyho Ronise (a zároveň prvního výročí jeho úmrtí) tak u nás proběhlo jenom pár klubových projekcí a žádného překvapení už se asi nedočkáme.

Ronisova podobnost s Cartier-Bressonovou poetikou

Willy Ronis (narozen 14. 8. 1910 v Paříži) patřil ke generaci slavných fotografů, jako jsou Henri Cartier-Bresson nebo Robert Capa, se kterými se také osobně přátelil. Zvláště vzájemná provázanost s poetikou Cartier-Bressona je u některých snímků patrná na první pohled.

Konkrétně Ronisův Malý Pařížan z roku 1952 jako by byl předlohou k známému snímku CartierBressona z roku 1954 (Rue Mouffetard), na kterém je chlapec s podobným výrazem štěstí ve tváři, jen místo bagety opatruje dvě láhve vína.

Zatímco těžištěm tvorby Cartier-Bressona je především čistý fotografický obraz a sociální témata jsou v něm obsažena jen jaksi mimochodem, Ronisův rukopis je mnohem rozmáchlejší. Kromě volné tvorby fotografuje i dělnické prostředí, sociální nepokoje, ale také portréty a akty.

Pro celou generaci velkých fotografů minulého století je pak společné poetické zachycení světa jako celku, jako velkého vizuálního příběhu, který vyprávějí a zároveň spoluvytvářejí.

Tím se podstatně liší od hlavního proudu současné fotografie, která se mimo jiné pod vlivem grantového financování často utápí v partikulárních tématech, ze kterých je jen zřídkakdy schopna rekonstruovat smysluplný celek.

České publikum mělo možnost navštívit výstavu Willyho Ronise naposledy v roce 2001 ve Francouzském institutu. Těm, kteří výstavu nestihli, nezbývá než zajet se podívat do Paříže, kde je v Musée de la Monaie otevřena do 22. srpna rozsáhlá a dobře připravená retrospektiva jeho díla. Pařížané na ni stojí dlouhé fronty.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám