"Každá menšinová koprodukce je většinovou koprodukcí v jiné zemi. Bez ní by ten který film nevznikl," prohlásil Peter Zawrel z vídeňského Filmfondu. Podle něj zhruba polovina všech snímků, které dostanou dotace v Rakousku, vzniká jako koprodukce. Jeho fond se jako regionální dostává ke slovu tehdy, pokud se natáčí ve Vídni a má kulturní či hospodářský dopad.

K systému, který se praktikuje, Zawrel definoval tři druhy spolupráce. "Buď se české děvče setká s rakouským chlapcem v Berlíně - pak jde o koprodukci tří subjektů. Může jít ale i o koprodukci rozpočtovou, neboť nemůžeme sami financovat dražší projekt než 2,5 miliónu eur (62,5 miliónu korun). A zhruba polovina všech realizovaných snímků byla ještě dražší," vysvětlil. Poslední možností je koprodukce tržní, kdy se hotový snímek snadněji dostane do kin spolupracující země a vidí ho víc diváků.

Koprodukce chválila zástupkyně německého fondu

Podle zástupce Polského filmového institutu Roberta Balińského se za pět let v jeho zemi uskutečnilo 49 menšinových koprodukcí a bylo na ně vynaloženo 12,5 miliónu eur (312 miliónů korun). "Hlavně s Německem - deset a s Francií - šest. S východoevropskými filmaři jsme spolupracovali patnáctkrát, z toho ve čtyřech případech s českými," uvedl s tím, že polská investice do filmu zahraničního režiséra je v tomto případě nižší než 50 procent rozpočtu.

Menšinové koprodukce pochválila i zástupkyně německého fondu Christiane Sommerová. Vloni podle ní v Německu vzniklo 213 projektů, z nich třetinu tvořily koprodukce. Letos zatím 39 projektů, ze 13 koprodukcí je osm menšinových.

Financování filmů alespoň s částečnou výrobou v ČR

Český fond na podporu kinematografie má podle předsedy své rady Přemysla Šoby s menšinovými koprodukcemi nejmenší zkušenost. "Zatím jsme z 25 miliónů korun podpořili dva projekty s Polskem a Slovenskem. Předpokládám, že až se o této možnosti producenti dozvědí, budou se na nás obracet častěji," řekl. Na rozdíl od jiných zemí v Česku regionální fondy neexistují, i když by Praha podle něj podobný fond vytvořit mohla.

Jde o možnosti financování celovečerních hraných filmů, dokumentů a snímků animovaných, které vznikají mimo Českou republiku, ale výroba je realizována alespoň částečně na jejím území za asistence českých služeb a zboží. Domácí producent může být i dodavatelem "českých tvůrčích složek" a minoritním koproducentem. Snímek může být také oficiální koprodukcí na základě bilaterální smlouvy či Evropské úmluvy o filmové koprodukci.