Hlavní obsah

Bienále mladého umění: věci intimní i provokativně veřejné

Právo, Peter Kováč
Praha

Galerie hlavního města Prahy pořádá v Domě U Kamenného zvonu Bienále mladého umění. Koncepce výstavy a výběru výtvarníků se ujal historik umění Tomáš Pospiszyl, který na tiskové konferenci uvedl, že by byl nerad, kdyby přehlídka dostala nálepku bienále bez malířství.

Článek

Nicméně přesně tak Zvon 2010 působí a je opět manifestem nedůvěry českých kurátorů vůči „tradičnímu“ závěsnému obrazu, i když je to prezentováno v jiné podobě než na předchozích bienále, které „konceptuálně“ připravoval Karel Císař.

Letos dominují fotografie, komiks, kresba, dokumentární i animovaný film, tvorba v tzv. veřejném prostoru a hudební videoklip – umění, které by mělo být paralelou k moderní komunikaci blogů a sociálních sítí. Témata jsou někdy intimně osobní, jindy obecně veřejná a provokující. Někteří se satirickou nadsázkou kritizují fungování společnosti (odpadkové koše polepené výzvami, aby sem Pražané vhazovali svoje připomínky k práci magistrátu), jiní tu řeší výtvarné problémy, třeba jak mohou míček a barevné stíny vytvořit na zdi působivou estetickou kreaci.

V horním patře si může divák na velkoprostorovém komiksu téměř ohmatat, jak velká by byla díra v zemi, kdyby v Neratovicích vybuchla Spolana.

Posun k mládí

Výstava působí, jako by pozvaní umělci dostali za úkol upravit gotický dům podle svých představ a ozvláštnit jeho interiéry. Největší sál je přepažen dvoudílnou černou oponou, která se pravidelně rozevírá, aby divák na chvíli zahlédl kus historické Prahy a pak se opět ponořil do potemnělého šera. Návštěvník je občas zmaten, zejména když v úvodu musí projít přes truhlářskou dílnu, ve které se připravují panely pro budoucí výstavu o českém králi Janu Lucemburském.

Kurátor o svém výběru říká: „Oproti předchozím bienále se věková hranice posunula směrem k mladším ročníkům, řada z vystavujících dosud studuje. Vedle klasických uměleckých škol, jakými jsou pražská Akademie výtvarných umění nebo Vysoká škola uměleckoprůmyslová, se na bienále poprvé ve větším množství uplatňují i umělci z FAMU.“

Pospiszyl je talentovaný historik umění. Čekal jsem od něj jako od kurátora přehlídku velikosti výstavních nápadů Haralda Szeemanna. Žel jsem se toho nedočkal.

Reklama

Související témata:

Související články

Surrealisté v Senátu vystavili čertův ocas

Nejen čertův ocas je bicykl, tak zní název výstavy moravských výtvarníků z parasurrealistické skupiny Stir Up. Název výstavy, již od úterý 15. června hostí...

Výběr článků

Načítám